زمان مطالعه: 7 دقیقه
اکسپلور اینستاگرام چیست؟
اکسپلور اینستاگرام صفحهای است که پستهایی از صفحات سراسر دنیای اینستاگرام (چه آنها را فالو کرده باشید و چه نکرده باشید) را برایتان نمایش خواهد داد.
این پستها طبق فعالیتهای قبلی شما انتخاب میشوند و از الگوریتمهایی که برای دنبال کردن فعالیت شما در اینستاگرام تعبیه شده است، پیروی میکنند؛ جایی که میتوان گفت صادقانهترین مکان در دنیای اینترنت به شمار میرود.
البته این الگوریتم تنها به عملکرد شما وابسته نیست، بلکه فعالیت دوستانتان را نیز زیر نظر میگیرد.
برای دسترسی به بخش Explore، اپلیکیشن اینستاگرام را باز کنید. پایین صفحه چند آیکن میبینید. آیکنی که به شکل ذرهبین است و بین دو آیکن خانه و علامت + قرار دارد، همان بخش اکسپلور اینستاگرام است.
اگر کمی سادهتر برایتان توضیح دهم، اینطور میشود گفت که پستهای نمایش داده شده در بخش اکسپلور، به این که شما چه پیجهایی را فالو کردهاید ارتباط مستقیمی ندارد.
برخلاف صفحهی اصلی اینستاگرام که تنها پستهای صفحاتی را نمایش میدهد که شما آنها را فالوو کردهاید.
الگوریتمی که برای بخش اکسپلور در نظر گرفته شده است، (کاملاً صادقانه) فعالیتهایی که در اینستاگرامتان داشتهاید را بازتاب میدهد.
بخش اکسپلور نیز پستهای جدید و مرتبط با فعالیتهای شما را نشان میدهد.
همچنین، استوریها یا لایو استوریهایی که در محدوده جغرافیایی شما ثبت شدهاند یا اینستاگرام تصور میکند که شما به آنها علاقمندید نیز در بخش اکسپلور به شما نمایش داده میشود.
چگونه وارد اکسپلور اینستاگرام شویم؟
ورود به اکسپلور اینستاگرام مساوی با بیشتر دیده شدن است که آرزوی هر فعال اینستاگرامی است.
به جرات میتوان گفت اولین سوال هر فعال اینستاگرامی و هر کسی که سودای معروف شدن در اینستاگرام را دارد این است که چطور وارد اکسپلور شوم؟ قطعا ورود به اکسپلور اینستاگرام نه آنقدرها راحت است که بتوان با دعا کردن وارد آن شد و نه آنقدرها سخت است که نتوان عملیاش کرد.
اما زمانی که اتفاق بیفتد کار شما را بسیار راحتتر میکند و افراد بسیاری شما را میبینند.
اما مسئلهای که مهم است این است که بدانیم چرخ ماشین اینستاگرام با چه چیزی میچرخد؟ الگوریتمی که پشت این قضیه قرار دارد به چه شکل است؟
مزایای ورود به اکسپلور اینستاگرام
ساده بگوییم، ورود به اکسپلور اینستاگرام به معنی بازدید بیشتر پست شما توسط افرادی است که هنوز شما را فالو نکردهاند. بنابراین ورود به اکسپلور مزایای زیر را دارد:
اینگیجمنت بیشتر:
از آنجایی که افراد بیشتری غیر از فالوورهای خودتان پست را میبینند حتی اگر شما را فالو نکنند احتمال اینکه برایتان لایک بزنند و یا کامنت بگذارند بالاتر میرود که به معنای اینگیجمنت بیشتر و در نتیجه نمایش دوباره پست به افراد بیشتر است.
جذب فالوور:
بسیاری افراد ممکن است با دیدن پستی از شما که به اکسپلور رفته از محتوای شما خوششان بیاد و وارد پیج شما شوند و شما را فالو کنند.
آگاهی از برند:
مسئلهی Brand Awareness یا آگاهی از برند به خصوص برای کسبوکارهای نوپا بسیار مورد اهمیت است.
تبدیل بیشتر:
اگر در پستی که وارد اکسپلور میشود فراخوان عمل مناسب تعبیه کرده باشید باعث افزایش مشتری یا لید برای خودتان خواهید شد.
در کل بسیار مهم است بدانید که الگوریتمی که پشت اکسپلور قرار دارد به صورت اتوماتیک برای شما پست انتخاب میکند و این کار دستی صورت نمیگیرد.
پس شما در واقع با یک برنامه کامپیوتری مواجه هستید که اگر از روش کارش سر در بیاورید میتوانید به آن غلبه کنید.
در اینجا بد نیست سخنی از خود اینستاگرام بشنویم:
” ترتیب عکسها و ویدیوها در صفحه فید شما بر اساس محتوایی که دوست دارید به شما نمایش داده میشود که دو عامل بسیار مهم در این قضیه وجود دارد: یکی تعاملی که با پستهای یک اکانت دارید و دیگری زمان انتشار پست.
همهی پستها در فید شما قرار میگیرند اما با ترتیبی متفاوت. ما همیشه به دنبال بهینهسازی ترتیب نمایش پستها به شما هستیم تا به بهترین نحو به شما نمایش داده شوند.“
راه و ترفند رفتن به اکسپلور
رفتن به اکسپلور تا حد زیادی به نرخ تعامل شما با دیگر کاربران اینستاگرام بستگی دارد.
اما در قدم اول، باید محتوایی که در اینستاگرام منتشر میکنید، فاکتورهای اولیه لازم برای کسب تعامل را دارا باشند. برای این که بتوانید چنین محتوایی تولید کنید، باید موارد زیر را رعایت کنید:
مخاطبان خود را بشناسید
اگر میخواهید محصولاتتان را به فروش برسانید، ابتدا باید بدانید قرار است به چه کسانی بفروشید.
باید از خود بپرسید که مخاطبان شما واقعاً به چه چیزی احتیاج دارند و کسب و کار شما چطور میتواند به آنها کمک کند؟ برای اینکه کار با بخش Explore اینستاگرام را آغاز کنید، به پرسشهای زیر کمی فکر کنید:
مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟
آنها به چه چیزهایی علاقهمند هستند؟
اکانت اینستاگرام آنها چگونه است؟
چه کسانی را فالو میکنند؟
به این فکر کنید که در بخش اکسپلور اینستاگرام چه فردی میخواهید نمایش داده شوید؟ فرد موردنظرتان به چه چیزهایی علاقه خواهد داشت؟ یک ایدهی خوب این است که پرسونای مخاطب موردنظرتان را بسازید. با شناخت بهتر مخاطب هدفتان، راحتتر میتوانید با آنها تعامل کنید.
به مخاطب گوش دهید
اهمیت دادن به مخاطب میتواند بین به اشتراک گذاشته شدن محتوا یا نادیده گرفته شدن آن تفاوت ایجاد کند.
برای اینکه محتوایتان متناسب با مخاطبتان باشد، لازم است بدانید کاربران با چه نوع محتوایی بیشتر تعامل دارند.
اگر تاکنون اکانتهای مرتبط با صنعت خود و مخاطب هدفتان را دنبال کرده باشید، احتمالاً میدانید باید چه نوع محتوایی تولید کنید تا در بخش اکسپلور اینستاگرام حضور داشته باشید.
رعایت چند نکتهی ساده شما را به حضور در این بخش اینستاگرام نزدیک میکند:
به حس کلی بخش Explore گوش دهید:
تم کلی پستهایی که نمایش داده میشوند چه چیزی هستند؟ عامل زیباییشناختی آنها چیست؟ چه موضوعاتی در جامعه مخاطبان شما پرطرفدار هستند؟ اینها تمام چیزهایی هستند که باید در خاطرتان نگه دارید.
از قابلیتهای جستجوی اینستاگرام استفاده کنید:
با استفاده از این قابلیت میتوانید بدانید در منطقهی جغرافیاییتان چه محتوایی محبوب است.
برای این کار میتوانید در جستجوی اینستاگرام بر روی تب Places کلیک کنید و تگ دقیقتری از موقعیت جغرافیایی خود بدهید و نوع محتواهایی که نمایش داده میشوند را یادداشت کنید.
فالووینگها و فالوورهای خود را بررسی کنید:
فالویینگها و فالوورهایتان چه محتواهایی را لایک کردهاند؟ روی آیکن قلب در نوار پایین اپلیکیشن کلیک کنید، سپس از بالای صفحه، فالویینگ را انتخاب کنید.
به این ترتیب، میتوانید ببینید افرادی که دنبال میکنید با چه نوع محتوایی سروکار دارند
از هشتگها استفاده کنید
هشتگها چاشنی شبکههای اجتماعی هستند. فرق نمیکند مردم از آنها استفاده میکنند یا نه، هشتگها برای بازاریابان اهمیت زیادی دارند.
اولین کاری که برای دیده شدن محتوایتان در اکسپلور میتوانید انجام دهید این است که از هشتگ استفاده کنید و محتوایتان را از گم شدن در میان انبوه محتوا نجات دهید!
هشتگها شبانه روزی کار میکنند و هرکس که آنها را جستجو کند، نشان داده میشوند. با کشاندن مخاطبان به صفحه شما کار راحتتر میشود.
به هرحال خیلی مهم است که روش صحیح استفاده از هشتگها را بدانید. یادتان باشد، هرچیزی را هشتگ نکنید و مشخصاً دربارهی موضوع کسبوکارتان باشد.
کاربران را به تعامل تشویق کنید
از هر کاری که میتوانید برای افزایش تعامل کاربر با محتوایتان انجام دهید، دریغ نکنید تا مخاطبان هدفتان را به دست آورید.
هرچه پست اینستاگرامتان لایک و کامنت بیشتری دریافت کند، شانس بیشتری دارد تا در صفحهی اکسپلور مخاطب هدفتان نمایش داده شود.
زمانی که عکس یا ویدیویی را منتشر میکنید، به این فکر کنید که چگونه میتوانید فالوئرها یا کامنتهای بیشتری داشته باشید؟
برای مثال، اگر صاحب برند دکوراسیون داخلی هستید و تصویری از اتاقی که در آن کار میکنید منتشر کردهاید، تمام کمپانیها یا برندهای مرتبط با کسبوکار خود را هم تگ کنید تا افراد بیشتری شما را ببینند.
حتی میتوانید اکانت وبلاگنویسهای مرتبط با دکوراسیون داخلی را هم تگ کنید.
اگر برای صفحه اینستاگرامتان استوری میگذارید، مطمئن شوید لوکیشن خود را هم مشخص کردهاید.
با ثبت لوکیشن شانستان را برای دیده شدن در استوریهای منطقهی زندگی خود افزایش میدهید. همین امر، کاربران محلی را با برند شما آشنا میکند.
بهترین زمان پستگذاری را برای خودتان پیدا کنید
همانطور که در ابتدای بحث هم بررسی کردیم دیدیم که اگر الگوریتمهای اینستاگرام را بشناسیم میتوانیم آنها را در بند خودمان در بیاوریم و وارد اکسپلور شویم.
یکی از عواملی که در اولویتبندی نمایش پست به مخاطب وجود دارد زمان انتشار پست است. انتشار پست در زمانهای پر ترافیک احتمال تعامل با پست شما را بیشتر میکند.
اینکه چه ساعتی در روز برای پستگذاری مناسب است کاملا بستگی به نوع بیزینس خودتان دارد.
ابزارهای آنالیز بسیاری مانند Hootsuite وجود دارند که با اعداد و ارقام واقعی به شما نشان میدهند چه زمانی دیده شدن پست شما بیشتر بوده و مخاطبین بیشتر آنلاین بودهاند.
حتی اگر زمان آنلاین بودن مخاطبین با زمان آنلاین بودن شما تناسب نداشت میتوانید از ابزارهای تنظیم پست استفاده کنید و زمان مناسب برای انتشار پست را انتخاب کنید تا به صورت اتوماتیک در آن ساعت مشخص پست شود.
تگ کردن را فراموش نکنید.
این تکنیک شاید با پرستیژ و یا شخصیت هر کسب و کاری سازگار نباشد، اما جواب می دهد!
شما می توانید افراد و برندهای معروف و محبوب را در پست های خود تگ کنید.
در این صورت عکس شما در پروفایل آنها نیز به نمایش در می آید و امکان بیشتری برای دریافت لایک و کامنت بیشتر و به نوبه خود برای نمایش پست در اکسپلور اینستاگرام بدست می آورید.
اما در اجرای این تکنیک به چند نکته باید توجه کنید :
در هر پست، تعداد محدودی از افراد را تگ کنید!! (زیاده روی ممنوع!)
همیشه یک نفر را تگ نکنید، چرا که ممکن است او را آزار بدهید و این شخص ناچارا پیج شما را بلاک کرده و یا شما را ریپورت کند. در این صورت عواقب خوبی برای پیج شما نخواهد داشت!
افراد را در پست های بی ربط تگ نکنید! سعی کنید نوع محتوای پست هایی که آماده می کنید، با نوع پروفایل هایی که تگ می کنید، مناسبت داشته باشد.
تعامل با اینفلوئنسرها را تجربه کنید
اینفلوئنسر مارکتینگ را فقط به ارسال هدایایی به آنها و یا صرفاً تبلیغ محصول و برند خود در صفحات این افراد محدود نکنید.
ایفلوئنسر مارکتینگ می تواند پکیجی باشد که بخشی از آن، انتشار تصویری از اینفلوئنسر بهمراه محصول شما با فضایی دوست داشتنی در صفحه برند خود شما باشد، که فرد تاثیرگذار علاوه بر اینکه روی تصویر تگ می شود، از طریق لایک و کامنت تعاملی با آن پست برقرار نماید.
این اکشن هم جزو اکشن هاییست که احتمال حضور صفحه برند شما در اکسپلورر کاربران را بالا می برد. آن هم کاربرانی هدفمند، که در اینجا بخشی از آنها فالوورهای اینفلوئنسر همراهتان است.
نتیجهگیری
در دنیای اینستاگرام که حدود ۱ میلیارد کاربر در آن فعالیت دارد، شانسی برای شما قرار داده شده که میتوانید صدایتان را به جز فالوورهای خودتان به گوش تعداد بسیاری دیگر از افرادی که فالوور شما هم نیستند برسانید.
نام این شانس صفحهی اکسپلور است. اگر از ترفندهای بالا استفاده کنید و استراتژی درستی به کار بگیرید ورود به اکسپلور و دیده شدن بیشتر آنقدرها هم پیچیده نیست.