بازاریابی عصبی

بازاریابی عصبی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ (NeuroMarketing) یکی از حوزه های جدید در بازاریابی است که از تکنولوژی های پزشکی مانند عکسبرداری مغزی (FMRI) برای مطالعه بر روی واکنش مغز به محرک های بازاریابی، استفاده می کند.

محققان از عکسبرداری مغزی استفاده می کنند تا دلیل و چگونگی تصمیم مشتریان در مورد محرک ها را بفهمند و بدانند کدوم قسمت مغز آنها را تحریک به اقدام مورد نظر خود می کند.

هدف بازاریابی عصبی

انتقال هرچه بهتر پیام های مغز به دیگران (بازاریاب ها) و افزایش احتمال خرید توسط مخاطب و همچنین کاهش بودجه بازاریابی و تبلیغات.

به عنوان مثال اینکه از بین چند محصول کدام یک مغز را جذب کرده و میل به خرید آن بیشتر است و مغز دستور خرید آن را میدهد، می تواند رنگی خاص یا بسته بندی خاص داشته باشد که هدف این نوع بازاریابی، تعیین این محرک ها و اجرای آنها بر روی محصول به منظور جذب مشتری است.

کاربرد بازاریابی عصبی در حوزه های مختلف بازاریابی

بازاریابی عصبی در تحقیقات بازار

بیشتر کمپین هایی که از نورومارکتینگ بهره می گیرند تحت تحقیقات بازار خود از آن بهره می برند. این کمپین ها متخصص در ارزیابی تبلیغات، تبلیغات تجاری، محصول جدید یا حتی اندازه گیری واکنش مخاطبان به پخش تبلیغات و کلیپ های تبلیغاتی خواهد بود.

بازاریابی عصبی در طراحی محصول و بسته بندی

یک محصول چگونه به نظر می آید، احساس می شود به عنوان یک موجودیت به طور کلی چه اثری بر تجربه مشتری می گذارد. به کارگیری اصول نورومارکتینگ و انجام آزمایشات آن می تواند بینشی از تاثیرات هیجانی در انتخاب طراحی های مختلف را به محققان نشان دهد.

بازاریابی عصبی در قیمت گذاری

بازاریابان مدت های طولانی است که می دانند، قیمت متغیری مهم و تاثیرگذار در موفقیت محصولات و خدمات است. دانش آنکه قیمت چگونه معرفی شود بخشی از ارزش آفرینی نورومارکتینگ در حوزه ی بازاریابی محسوب می شود.

بازاریابی عصبی در چیدمان فروشگاه

موفقیت یک خرده فروشی به آن بستگی دارد که چگونه تجربه ای دلپذیر را برای مخاطبان و مشتریان به وجود بیاورد و چگونه، محصولات، قیمت ها و تخفیف ها را ارائه و معرفی کند که توجه مخاطبان را جلب کند.

بر این اساس صاحبان خرده فروشی ها می توانند از اصول نورومارکتینگ در محیط خرده فروشی خود بهره مند شوند و به این طریق تجربه ای منحصر به فرد را برای مشتریان خود رقم بزنند.

بازاریابی عصبی در خدمات حرفه ای

صنعت خدمات حرفه ای بسیار متاثر از تعاملات انسانی است. اینکه چگونه تجربه مشتری در حوزه ی B2B یا B2C القا کننده کیفیت خدمت رسانی یک فرآیند حسی است، نشان می دهد که چرا همیشه بهترین قیمت پیشنهادی برنده ی مناقصه نمی شود.

نورومارکتینگ ابتکاراتی را برای عملکردی با بهترین کیفیت، یا بهترین کیفیت ادراک شده به وجود آورده است، چراکه اکثر مواقع تصمیم قبل از تحقق خدمت صورت می پذیرد و ایجاد تصویری مورد نظر بازاریابان در ذهن مشتریان، میتواند ویژگی های مورد نظر آنها را در ذهن مشتریان القا کند و توجه آنها را به سمت برند جلب کند.

بازاریابی عصبی در تبلیغات

از اصول نورومارکتینگ برای توسعه تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی و ساخت درست آنها استفاده می شود. از آنجایی که تبلیغات اصولاً فرآیندی خلاقانه است، نورومارکتینگ می تواند از طریق ارزش افزایی به وسیله ی فهم بهتر تاثیر تبلیغات بر روی افراد، بر تبلیغات و موفقیت آنها اثرگذار باشد.

نورومارکتینگ در آزمایش تبلیغات، از نظر اثرگذاری آنها بر مخاطبان، توسعه ی قابل توجهی داشته است.

جمع بندی نهایی

تحقیقات صورت گرفته ثابت کرده اند که کسب و کارها می‌توانند به وسیله تاثیر بر ذهن افراد، به سوددهی بیشتری برسند! درواقع در تکنیک بازاریابی عصبی ، بازاریاب‌ها تلاش می‌کنند خود را به جای مشتری قرار دهند.

بدین گونه آن‌ها قادر هستند به راحتی به جای جامعه هدف فکر کنند و آن چیزی را که برای او جذاب است را در کمپین‌های بازاریابی ارائه دهند.

این شیوه از بازاریابی تلاش می‌کند تا به مغز کاربران رسوخ کرده و به وسیله دانش روانشناسی، اهداف بازاریابی را تحقق بخشند.

به طور کلی بازاریابی عصبی یکی از شگفت‌انگیزترین و جالب‌ترین روش‌ های بازاریابی دیجیتال می‌باشد که می‌تواند برای کسب‌ و کار های گوناگون بسیار مناسب واقع شود.

توجه نمایید که اگر قصد دارید از این روش بازاریابی برای تبلیغات استفاده کنید باید حتماً با افرادی که در این زمینه متخصص هستند صحبت نمایید و از آن ‌ها مشورت بگیرید تا بتوانید صفر تا صد توان خودتان را اجرایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 1 =