اصول برخورد و رفتار با کارمندان در محیط کار
اگر می خواهید یک مدیریت اصولی در رفتار با کارمندان داشته باشید و آن ها را از جهات گوناگون تحت تاثیر رفتار خود قرار دهید ،
می توانید اصول زیر را در اولویت قرار داده و بر اساس رفتار شخصی و کاری مجموعه ی خودتان این اصول را همگام سازی کنید.
مدیر یک الگو است
اولین اقدامی که باید در رفتار با کارمندان به آن پایبند باشید ، این است که درون خودتان ر ا اصلاح کنید.
هیچ مدیری نمی تواند هیچ تغییری در هیچ مجموعه ی کاری ایجاد کند ، مگر آنکه ابتدا خودش به طور درونی باور به تغییر داشته باشد.
نحوه ی برخورد با کارمندان نیز از همین قاعده پیروی می کند.
در واقع می توان این چنین گفت که هیچ کارمندی تغییر در رفتار مدیریت را احساس نمی کند مگر آنکه یک مدیر به طور کلی ذهن و زبانش را به گونه ای دیگر برای خودش و برای شخصیت خودش باورپذیر کرده باشد.
چرا صحبت از تغییر می کنیم ؟ به این دلیل که رفتار کردن با کارمندان حاصل یک تغییر است.
حتی اگر شما روز اول کاریتان باشد و قرار باشد که از همین امروز نحوه ی اصولی برخورد کردن با کارمندان را رعایت کنید ،
شما یک تغییر ایجاد کرده اید ، یک تغییر در نوع باور کارمندان نسبت به رفتار یک مدیر ایجاد کرده اید.
چرا که امروزه با توجه به شرایط فعلی بازار کسب و کار دیدگاه همه ی افرادی که به سر یک کار جدید می روند چه تجریه داشته باشند و چه تجریه نداشته باشند ، یک دید نسبتا محافظه کارانه و منفی است.
حقوق انسانی کارکنان را رعایت میکند
متاسفانه برخی مدیران تصور میکنند تحقیر کارمندان و سوءاستفاده از آنها روش موثری برای ایجاد انگیزه کاری بیشتر است؛در حالی که در اکثر موارد این روش اصلا کارایی ندارد یا حتی اثرات بسیار مخربی خواهد داشت.
استفاده از کلمات نامناسب و لحنهای دستوری میتواند بار منفی زیادی را به فرد منتقل کند.
کارمندان چنین مجموعههایی به مرور باورشان را نسبت به توانمندیهای خود از دست میدهند و هیچگونه احساس تعلقی به محیط کار خود نخواهند داشت.
در نتیجه اثرات مخرب چنین رفتارهای نامناسبی بشدت از کارایی مجموعه خواهد کاست.
اگر شما از آن دست مدیرانی هستید که از کلمات جادویی و مودبانه برای انتقال خواستههای خود به کارکنانتان استفاده میکنید و ارزشهای انسانی برای آنها قائل هستید –
اگرچه به وظیفه خود به عنوان یک انسان عمل میکنید – مطمئن باشید قدم بزرگی از بسیاری مدیران جلوتر هستید.
به کارمندانش استقلال کافی میدهید
روش دیگر برای اطمینان یافتن از تعهد کارمندان نمونه و علاقهمند نگه داشتن آنها برای آمدن به سر کار، این است که «به آنها استقلال کافی بدهید.» با محول کردن اختیار و مسوولیت پروژهها و وظایف معین، اعتماد خود را به او نشان دهید.
در مدیریت خیلی وارد جزئیات نشوید. «برای کار کردن به او آزادی تصمیمگیری بدهید.»
اگر یک ترفیع رسمی ممکن نیست یا کارمند شما برای آن کاملا آماده نیست، در مورد روشهای تقویت رهبری او خلاقانه فکر کنید. او میافزاید <<مسوولیتهای آموزش به او بدهید.از کارمند نمونه خود بخواهید تا برای مشاوره و توسعه کارمندان دیگر در تیم با آنها کار کند>>
مدیر خوب قدردان خوبی است
خوب است که برای کارمندان خود یک تقدیر، یک مبلغ مالی مناسب و خلاصه هر روشی که باعث می شود تا کارمندان شما انرژی بگیرند،
حس تعامل و فعالیت آن ها چند برابر شود و انگیزه بیشتری برای کار پیدا کنند، حتما انجام دهید.
قدردانی جز وظایف مهم یک مدیر است که باید آن را به دست خود انجام دهد .
رابطه ی کلامی خودتان را با کارمندان تقویت کنید
هر رفتار کاری و هر باور ذهنی نسبت به مدیریت در کارمندان شما از طریق ارتباطات کلامی شما تعیین می شود و برای کارمند شما باور پذیر می شود.
بسیاری از مدیران بر این باورند که با یک کارمند نباید بیش از حد ارتباط کلامی برقرار کرد. اما ما به شما پیشنهاد می کنیم که به هیچ وجه این باور را نداشته باشید.
شما یک مدیر هستید و مدیر مانند یک پدر و یک مادر در خانه عمل می کند و کارمندان شما فرزندان شما هستند. آیا یک پدر و مادر از گفتگو با فرزندانش سر باز می زند ؟ یقینا نه.
اگر می خواهید بهترین نتیجه را از رفتار با کارمندان بگیرید ، سعی کنید بیشترین ارتباطات کلامی را با آنها برقرار کنید.
ارتباطات کلامی نیز نباید چیز خاصی باشد ، بلکه گفتگو های روزانه می تواند بهترین نوع رفتار باشد.
ما دو مورد طلایی در رفتار کلامی با کارمندان را به شما پیشنهاد می کنیم که حتما به آن توجه کنید.
سیستم حقوق و دستمزد خوب طراحی کنید
سیستم حقوق و دستمزد مناسب نقش بسیار تعیین کنندهای در اداره کارکنان دارد.
چرا که میتواند به رفتارهای آنها جهت مناسب دهد. بنابراین بهتر است از همان ابتدا یک سیستم مناسب طراحی کنید که کارکنان به وسیله آن کاملا مدیریت و هدایت شوند.
سیستم حقوق و دستمزد باید به نحوی باشد که انگیزاننده افراد بوده و آنها را در مسیر درستی هدایت کند.
برخی اوقات این سیستم به نحوی طراحی میشود که ممکن است موجب بیعدالتی در سازمان شود یا آنکه چندان انگیزاننده نباشد.
تفاوت ها را بپذیرید
مثال ساده ای وجود دارد که می گوید : ” همه ی انگشتان دست یک انسان نیز مشابه یکدیگر نیستند. ” .
حال شما باید این مسئله را به فضای کارتان تعمیم دهید. در فضای کار ، هر کارمند شما یک سری از خصوصیات اخلاقی دارد که شما باید بدان واقف باشید.
هر کدام از این خصوصیات اخلاقی ، یک طرز برخورد را می طلبند که شما باید به آن آگاهی کامل داشته باشید.
در واقع شما نمی توانید حتی دو کارمند را با یک رفتار مشابه یافت کنید و باید با همه ی کارمندان خود شیوه ی برخورد شخصی مطلوب آنها را داشته باشید.
اگر در ابتدا با مشکلاتی مواجه بودید ، سعی کنید صبور بمانید تا که ویژگی های هر طرف دستتان بیاید.
از کارکنان حمایت میکند
یک رئیس خوب باید میان خود و کارمندانش با حمایت و راهنماییهای بجا اعتمادسازی کند. گر چه این حمایت به معنی قدم به قدم جلو بردن آنها نیست،
اما رها کردن کارکنان در موقعیتهای ناشناخته و دشوار نیز نشاندهنده مدیریت خوب شما نخواهد بود.
بنابراین در کنار آزادی عملی که فراهم میکنید، در شرایط سخت حامی خوبی برای کارکنان باشید تا حضور تان موجب آرامش خاطر آنها شود.
از پویاییهای گروه آگاه باشید
کارمندان برتر میتوانند در تیم تنش ایجاد کنند. شاید آنها از سایرین انتظار عملکردی برابر با خودشان دارند یا همتایان آنها نسبت به تواناییهای آنها احساس حسادت کنند و با آنها متفاوت از سایرین برخورد کنند.
شما نمیتوانید احساسات دیگران را کنترل کنید؛ اما باید روی روش عملکرد آنها قدرت تاثیرگذاری داشته باشید. هیل میگوید «اول و مهمتر از همه رفتاری مبتنی بر طرفداری از فرد خاصی نشان ندهید.
سپس با اعضای تیمتان در مورد پویاییهای گروهی و رفتار فردی آنها صحبت کنید. هدف شما این است که این اطمینان را ایجاد کنید که آنها با کارمند نمونه بهطور مناسب رفتار میکنند.»
شاپیرو میگوید «باید با همه افراد، مکالمات رودررو داشته باشید. بپرسید چه چیزی در شما انگیزه ایجاد میکند و من چگونه میتوانم به شما کمک کنم؟
احترام گذاشتن به افرادمان
اگر میخواهی احترام ببینی لازم است اول احترام بگذاری،سعی کن با آنها خوش رفتار باشی و رفتار صحیح با کارکنان خود داشته باشی.
نحوه مدیریت پرسنل ناراضی
گاهی اوقات شرایط کاری به گونهای پیش میرود که برخی کارمندان از وضعیت موجود ناراضی میشوند و شرایط را قبول ندارند این افراد به هر دلیلی ممکن است نسبت به محیط کاری حس خوبی نداشته باشند.
نقش مدیریت پرسنلی در این مواقع این است که مشکل را حل کرده و انگیزه کافی را برای کارمندان به وجود آورد.
ممکن است هر کارمندی در بازههای زمانی خاصی احساس نارضایتی کند و اینکه این زمان چگونه مدیریت شود و مشکلات چگونه حل شوند میتوانند از این کارمند ناراضی، کارمندی مفید بسازد؛
ولی در صورتی که رضایت شغلی کارمندان جلب نشود، بدون شک نارضایتیها بیشتر خواهد شد حتی ممکن است اتفاقات بدتری مانند شکایت از کارفرما و استعفا و یا کارشکنی کارمندان اتفاق افتد.
تکنیکهایی که در زیر بررسی میشود میشود از مدیریت پرسنلی خوب انتظار میرود این کار باعث میشود تا از سازمان خود محافظت کنید.
الف: ارزیابی وضعیت
ب: گفتگو با کارمندان ناراضی
پ: شنوندهای فعال باشید
الف: زمان را هدر ندهید
ب: آرامش را القا کنید
پ: رفتاری محترمانه داشته باشید
الف: عجول نباشید
ب: نحوه مدیریت خود را بررسی کنید
شوخطبع باشید
شوخطبع بودن به معنای جدی نگرفتن کار نیست. برخی مدیران فکر میکنند اگر مدام با کارمندان خود شوخی کنند خیلی مدیر محبوبی خواهند بود.
این در حالی است که شوخی بیش از حد فضای کار را از حالت جدی که فراخور کار است خارج و روند کاری را مختل میکند.
اما شوخطبع بودن بجا موجب میشود گاهی که فضای کار بسیار خشک شده، طراواتی در فضا ایجاد شود که کارمندان با حال خوبتری به کار خود بپردازند.
مدیران خوب مدیرانی هستند که کار را کاملا جدی میگیرند، اما فضای دوستداشتنی برای کار کردن ایجاد میکنند.
به تلاش بها میدهد نه ایدهآل بودن
رهبران بزرگ به دنبال کارمندان پرتلاش هستند. چنین مدیرانی در زمان لازم به افراد راهنماییهای مناسب میدهند تا بتوانند با تلاش خود به اهداف مورد نظر دست پیدا کنند.
رؤسای خیلی جدی معمولا واقعبین نیستند و بیش از اندازه ایدهآلگرایی دارند. همه افراد زمانی اشتباه میکنند و اشتباه همیشه رخ میدهد.
اگر کارمندانتان را برای هر شکست کوچکی سرزنش کنید، مانع بروز خلاقیتها، نوآوریها و آزمودن موارد جدید در مجموع خواهید شد.
خودخواه نباشید
شاپیرو میگوید «هیچکس نمیخواهد یک کارمند نمونه را از دست بدهد؛ اما وقتی با کسی سروکار دارید که بسیار «شایسته و تواناست» ممکن است تصور کنید که او برای بیش از یک نقش خاص آماده است.»
گرچه نباید بگذارید شرکت دیگری او را از شما بگیرد. اما اولویتهای کل سازمانتان را در نظر بگیرید و اینکه آیا برای او خارج از تیم جایگاه مناسبی وجود دارد یا خیر.
با رئیستان در مورد یافتن جایگاهی در شرکت برای کارمند نمونه صحبت کنید به طوریکه او بتواند ترفیع یابد. هیل میگوید «شما نمیتوانید استعدادها را احتکار کنید.
سخن پایانی: در ارتباط با مدیریت خود و نحوه برخورد با کارمندان طبیعی است که با مشکلات بسیار زیادی رو به رو شوید، به خصوص اگر یک مدیر جوان تازه کار باشید، اما هر مشکلی راه حل خودش را دارد و تنها باید مشکل خود را بشناسید و بدانید که برای رفع آن چه کار باید انجام دهید. مقاله ایده های کلیدی برای تبدیل شدن به یک مدیر برتر را نیز مطالعه کنید