logo

تیم سازی

تیم سازی

افراد دارای مهارت کار تیمی به دلایل زیادی نزد کارفرمایان محبوب هستند. آن‌ها ویژگی‌هایی همچون رهبری، همکاری و ارتباط خوب را نشان می‌دهند. کارفرمایان انتظار دارند کارمندان مانند بازیکن یک تیم باشند. کار تیمی تقریباً برای هر صنعتی مورد نیاز است، از راه‌حل‌های کسب و کار تا فناوری اطلاعات و خدمات غذایی. شما ممکن است بیشتر وظایف شغلی خود را به تنهایی انجام دهید، اما باید بتوانید در چارچوب اهداف گسترده شرکت به کارهای خود فکر کنید و دستاوردهای خود را به افراد دیگر سازمان اعلام نمایید.

تیم سازی چیست؟

یک تیم شامل تعدادی از افراد است که دارای توانمندی ها و مهارت های مختلفی هستند و برمبنای هدف و چشم انداز مشترک شان با یکدیگر پیوند برقرار می‌کنند.

متأسفانه در برخی از مناطق روحیه کار تیمی، کمتر در آموزش های فردی قرار گرفته و باعث شده تا صاحبان استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا برای داشتن سود بیشتر، بسیاری از مسئولیت ها را تنها به دوش بکشند و به این صورت موجب شکست زود هنگام خود شوند.

آنچه در تیم سازی بسیار مهم است وجود خلاقیت در فردی و تیمی است که موجب بالندگی و رشد کسب و کارها می‌شود؛ از این رو سازمان ها، مدیران و حتی افراد شاغل در شرکت های موفق به دنبال افزایش خلاقیت های فردی و تیمی خود هستند و از روش هایی مانند شش کلاه فکری برای کسب موفقیت بهره می‎برند.

انواع تیم

در محیط های کاری مختلف، تیم‌ها انواع گوناگونی دارند و هنگام شکل‌گیری هسته هر تیم، وظایف و اهداف هر یک از آن نیز با دیگری متفاوت است.

ما در این قسمت صرفا برای آشنایی بیشتر شما دوستان با انواع مختلف تیم‌ها در محیط کاری، به چند نمونه از تیم‌های موجود که ممکن است در فرایند اشتغال یا استخدام خود با آن ها برخورد داشته باشید را نام می‌بریم.

  •  اجرایی
  •  فرآیندی
  • فرماندهی
  • تیم‌های پروژه
  •  توسعه (بهبود محصول)
  • تیم‌های مشورتی
  •  حل کننده مسأله
  •  متخصص (تیم های چند وظیفه ای)
  • عملیاتی
  •  خودگردان
  •  مجازی
  •  مدیریتی
تیم سازی

در ادامه ۱۷ اصل مهم در کار تیمی بیان شده است:

۱انعطاف‌پذیری و سازگاری با تیم

اعضای تیم باید انعطاف پذیر باشند به این معنی که خودشان را با تیم و خواسته‌های تیم منطبق کنند.

۲همکاری و مشارکت بین اعضای تیم:

برای داشتن یک تیم موفق اعضا باید با یکدیگر همدلی و همکاری داشته باشند. به این معنی که اعضا باید مصلحت و اهداف تیم را به مصلحت و اهداف خود ترجیح دهند و به فکر برنده شدن همه باشند.

۳تعهد داشتن

اعضای تیم باید به خود و به وظایفی که به آن‌ها محول می‌شود، متعهد باشند و سعی نمایند تا وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند. به این طریق آن‌ها هم به رشد خود کمک می‌کنند و هم به تیم بهره لازم را می‌رسانند.

۴ارتباطات بین اعضای تیم:

اتحاد بین اعضای تیم عامل کلیدی موفقیت آن است ولی این اتحاد از طریق ارتباط بین اعضا ایجاد می‌شود. در تیم باید با هرکس به زبان خودش صحبت کنید، رک و راست باشید و هم‌تیمی‌های خود را از اطلاعات بی‌خبر نگذارید.

۵شایستگی، لیاقت و کفایت داشتن:

سعی کنید به دنبال یادگیری یک تخصص باشید و حرفه‌ای و متخصص شوید. هرکدام از اعضا باید در کاری متخصص باشند تا به کمک هم بتوانند تیم را به اهدافش برسانند.

۶اعتماد داشتن اعضای تیم به یکدیگر:

باید بین اعضای تیم اعتماد وجود داشته‌ باشد و در شرایط مختلف بتوانند به یکدیگر تکیه کنند.

۷انضباط:

در کار تیمی باید نظم وجود داشته باشد و وظایف به‌ طور منظم انجام شوند؛ یعنی کارهای محول شده باید در زمان مناسب و به شیوه‌ای درست انجام شوند.

۸ارتقا توسط اعضای تیم:

ارتقای شما، ارتقای تیم است. ارزش هر شرکتی به منابع انسانی اوست. هر یک از اعضای تیم می‌توانند باعث افزایش کیفیت کار کل تیم شوند. کسی که بتواند سطح عملکرد تیم را بالا ببرد و بر توان و ظرفیت اعضای تیم بیفزاید، قابل‌ستایش است.

۹مشتاق بودن:

شور و شوق درونی اعضای تیم باعث تقویت تیم می‌شود.

۱۰داشتن قصد و هدف:

اعضای تیم برای دستیابی به هدف متعالی، باید تصویر بزرگی از هدف در ذهن داشته باشند، ‌ضعف‌ها و قدرت‌های تیم را بشناسند و وقت و نیروی خود را در مسیری بگذارند که آن‌ها را به هدف تیم برساند.

۱۱آگاهی از وظایف:

اعضای تیم از وظایف خودآگاهی دارند. آن‌ها هدف خود را می‌دانند و به رهبر تیم، اجازه رهبری کردن می‌دهند. اولویت اولشان موفقیت تیم است بعد موفقیت خودشان.

۱۲آمادگی:

اعضای تیم برای رسیدن به مقصد و هدف آمادگی دارند. شما برای رسیدن به آمادگی نیازمند ارزیابی مقصد، مسیریابی رسیدن به هدف، داشتن نگرش مثبت نسبت به خود و تیم و درنهایت اقدام و عمل هستید.

۱۳رابطه‌مندی:

تیم به وجود اعضایی نیاز دارد که توانایی برقراری ارتباط را داشته باشند و گوشه‌گیر و منزوی نباشند.

۱۴اصلاح و بهبود خود:

اعضای یک تیم موفق همواره به فکر این هستند که خود و مهارت‌هایشان را اصلاح کرده و بهبود دهند. آن‌ها برای توسعه فردی خودشان فکر می‌کنند، برنامه پیشرفت دارند، در هرلحظه و زمان آماده هستند و آن‌‌چه تاکنون یاد گرفته‌اند را به کار می‌گیرند.

۱۵فداکاری و ازخودگذشتگی:

 اعضای تیم نسبت به یکدیگر بخشنده بوده، ‌اهل سیاست‌بازی نیستند، به تیم وفادارند و به وابستگی متقابل بیش از استقلال اهمیت می‌دهند.

۱۶به فکر راه ‌حل بودن:

اعضای یک تیم موفق مشکل ‌گشایند و اگر با مشکلی مواجه شوند به پیدا کردن راه‌ حل آن فکر می‌کنند. این افراد تحول‌آفرین هستند و تیمی که چنین اعضایی داشته باشد موفق است.

۱۷پیگیری

اعضای یک تیم موفق برای رسیدن به هدف، پایداری می ورزند و همه توان و قدرت خود را به کار می‌گیرند ودر شرایط دشوار، دست از کار نمی‌کشند.

تیم سازی در هر سازمانی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا به پیشرفت کلی اعضای تیم و در نتیجه بهبود عملکرد سازمان کمک می‌کند. همچنین پیوند بین کارکنان را قوی‌تر می‌کند و آنها احساس انگیزه برای کار و رسیدن به اهداف به دست می‌آورند.

مقالات اخیر
تصویر حسین عنایتی

حسین عنایتی

مدیریت شرکت آرکا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

Telegram
LinkedIn
Email
X
پیمایش به بالا