زمان مطالعه: 3 دقیقه
استراتژی کسب و کار، به یک واحد سازمانی که استراتژی مشخص و مدیری مسئولیتپذیر درزمینهٔ فروش و سودآوری دارد (یا باید داشته باشد) گفته میشود. در این مقاله با شما خواهیم بود تا بگوییم استراتژی کسب و کار چیست و چگونه باید آن را تعیین کنید تا به بهترین نتیجه برای کسب و کار خود برسید.
تاریخچه استراتژی
مثل خیلی از تعریفها و حوزههای معرفتی، استراتژی هم از یونان باستان اومده. از کلمه استراتژیا (Strategia) بهمعنای فرماهدهی یا رهبری.
این کلمه کاربرد نظامی داشته و مشخصا در جنگ مورد استفاده قرار میگرفته. اصل این کلمه هم باز یونانیه و از کلمه استراتگوس بهمعنای لکشر اومده.
یه نکتهی جالبی هم که هست اینه که هرچی آدمهای بزرگتر و مهمتری دربارهی این موضوع حرف زدن، تعریفهاشون خیلی سادهتر و قابل فهم تره. برعکس کسایی که شاید تازه کارن و میخوان استراتژی یه چیز خیلی سخت و پیچیده نشون بدن.
استراتژی در کسب و کار شد مشخص کردن هدفها و کشیدن مسیر رسیدن به اونا.
چرا استراتژی کسب و کار مهم است؟
دلایل مختلفی برای مهم بودن استراتژی کسب و کار برای سازمان ها وجود دارد، از جمله:
برنامه ریزی:
یک استراتژی کسب و کار به شما کمک می کند گام های اصلی را که برای رسیدن به اهداف تجاری خود برمی دارید شناسایی کنید.
نقاط قوت و ضعف:
فرایند ایجاد استراتژی کسب و کار به شما امکان می دهد تا نقاط قوت و ضعف شرکت خود را شناسایی و ارزیابی کنید، ایجاد یک استراتژی ای برای بهره گیری از نقاط قوت و بر طرف کردن یا از بین بردن نقاط ضعف.
کارآیی:
یک استراتژی کسب و کار به شما امکان می دهد به طور موثری منابعتان را برای فعالیت های تجاری خود اختصاص دهید، که به طور خودکار باعث افزایش کارآیی شما می شود.
کنترل:
این به شما امکان کنترل بیشتر فعالیت هایی را می دهد که برای رسیدن به اهداف سازمانی خود انجام می دهید، زیرا مسیری را که قدم می گذارید درک می کنید و به راحتی می توانید ارزیابی کنید که آیا فعالیت هایتان شما را به اهداف خود نزدیک می کند یا خیر.
مزیت رقابتی:
با شناسایی یک برنامه مشخص برای رسیدن به اهداف خود، می توانید بر استفاده از نقاط قوت خود تمرکز کنید و از آنها به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کنید که شرکت شما را منحصر به فرد کند.
حوزه های مهم استراتژیک
محصولات و خدمات
قصد دارید دقیقا چه محصولاتی و خدماتی را ارائه؟ این محصولات و خدمات چه تغییر یا بهبودی در کار یا زندگی مشتریان ایجاد می کند؟
مشتریان
مشتریان ایده آل و بی نقص شما کیست؟ مشخصات جمعیت شناختی مشتری ایده آلتان چیست؟ سن، تحصیلات، درآمد، شغل و میزان انسجام خانوادگی او چقدر است؟
ویژگی های روانشناختی مشتریانتان چیست؟ اهداف، امیال، رویاها و آرزوهایتان جیست؟ ترس ها، بدگمانی ها و شک هایی که باعث تردید آنها در خرید محصولات و خدمات شما می شود، کدام است؟
بازارها
قصد دارید وارد چه بازارهایی شوید؟ چگونه می خواهید به این بازارها نفوذ کنید؟ به دنبال بازارهای جغرافیایی هستید؟ یا بازارهای افقی یا عمودی؟ رقبای شما در این بازار چه کسانی هستند؟
بودجه
چقدر پول دارید و برای رسیدن به سودآوری و حفظ آن به چه مقدار پول نیاز دارید؟
افراد
به چه افراد با چه مهارت ها، توانایی ها و برتری هایی نیاز دارید؟ چگونه می توان این افراد را پیدا کرد و آنها را حفظ کرد؟
فناوری
برای ایجاد و هدایت کسب و کارتان به په فناوری هایی نیزا دارید؟ آیا فناوری کنونی شما با توجه به تغییرات سریع در فناوری مورد استفاده رقبا کافی و رضایت بخش است؟
توان تولید
در نهایت، توان تولیدتان چقدراست؟ توان تولید، ارسال، فروش یا ارائه خدمت شما به بهترین شکل ممکن است؟ هزینه تولید، فروش، ارسال، نصب و پشتیبانی محصولات یا خدماتتان چقدر است؟