از دست دادن مشتری در همه کسب و کارها می تواند تبدیل به یک فاجعه شود. همه ی کسب و کارها زمان و بودجه بسیار زیادی را با هدف جذب مشتریان بیشتر و فروش بیشتر محصولات یا خدمات خود به فعالیت های بازاریابی اختصاص داده و همچنان می دهند.
اما چرا نتیجه نمی گیرند؟
چرا این کار بیشتر منجر به سخت تر شدن فرآیند خرید برای مراجعان آنها می شود؟ آیا تقصیر و مسئولیت آن بر عهده صاحبان کسب و کار است که مشتریان بالقوه آنها درنهایت از آنها خرید نمی کنند؟
1- خدمات به مشتری شما در سطح مطلوب قرار ندارد
توجه به این نکته ضروری است که شما در کسب و کار خود تنها نیستید و امروزه تمامی حوزه های کسب وکار از رقیبانی برخوردار است.
تحت این شرایط در صورتی که نتوانید رضایت مشتریان خود را به دست آورید، بدون شک آنها توسط شرکت های دیگر جذب خواهند شد. برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی توصیه می شود تا درک درستی از خواست مشتری به دست آورید.
با این سیاست اقدامات شما کاملا در راستای رفع نیاز مشتریان خواهد بود که ریسک کاری را به شدت کاهش خواهد داد. در این زمینه خود را محدود به هیچ سطحی نکنید و حتما انتقاد ها و پیشنهادهای مشتری را به هر نحوی که ممکن است به دست آورید.
2- محصول تولیدی مطابق با انتظارات نبوده است
درواقع شما باید بدانید که محصول شما تا چه اندازه قادر است نیاز مشتریان را برطرف کند.
در بسیاری از موارد مشاهده شده است که افراد در تبلیغات خود دروغ هایی را می گویند که در درازمدت بی اعتمادی به برند را به همراه خواهد داشت.
در این زمینه صداقت بهترین گزینه محسوب می شود. درواقع نباید با وعده های پوچ سطح انتظارات مشتریان خود را فراتر از حد توانش بالا ببرید.
3- رها کردن مشتری
اینکه تنها به فکر فروش محصول خود باشید، در نهایت باعث نارضایتی مشتریان خواهد شد.
درواقع هر فردی نیاز دارد تا از خدماتی حتی پس از خرید محصول بهره مند شود که لازم است در این زمینه با توجه به امکانات و سطح توانایی های خود اقدامات لازم را صورت دهید.
فراموش نکنید که هدف از جذب مشتری دائمی کردن آنهاست که این موضوع به خدماتی ویژه نیاز دارد. همچنین توجه داشته باشید که مشتریان شما باید نسبت به محصولات شما شناخت کافی داشته باشند.
در غیر این صورت به سراغ گزینه ها دیگر خواهند رفت. برای این امر ایجاد سایت، حضور در شبکه های اجتماعی و تبلیغات حرفه ای ضروری محسوب می شود.
4- نبود هماهنگی لازم میان اقدامات
اینکه سیاست های شما کوچک ترین ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند در نهایت مشتری را گیج خواهد کرد. در این رابطه لازم است تا همه چیز بیانگر وجود ارتباط و هماهنگی با برند شما باشد.
برای مثال در صورتی که در زمینه تولید پوشاک فعالیت دارید، لازم است تا تمامی کارکنان شما از محصولات شرکت استفاده کنند. در غیر این صورت مشتری به کیفیت شما اعتقادی پیدا نخواهد کرد.
همچنین نبود تفاوت های چشمگیر در نمایندگی های شما از جمله مواردی است که باید از طریق آموزشی درست پیگیری شود.
5- تاکتیک های تکراری
برای موفقیت و جلب نظر جامعه هدف لازم است تا وجه تمایزی با سایرین داشته باشید. در غیر این صورت مراجعه افراد به شما کاملا تصادفی خواهد بود و تحت این شرایط پیشرفت به امری کاملا دشوار تبدیل می شود.
در این زمینه لازم است تا اقدامات دیگران را تنها برای الگوبرداری و به منظور ایجاد چارچوب فکری مناسب، مورد استقاده قرار دهید. همچنین توجه داشته باشید که در عصر حاضر سرعت حرف اول را می زند.
به همین دلیل لازم است تا امکان خرید آسان و پرسرعت را ایجاد و همواره تقویت کنید.
نتیجهگیری
به عنوان یک رهبر تجاری، همیشه قادر به نگه داشتن هر مشتری نخواهید بود. پس از دست دادن مشتری طبیعی است.
با این وجود داشتن استراتژیهای مناسب بازاریابی و فروش میتواند تضمین کند که مخاطبان کمتری را به دلیل رقابت از دست میدهید.
از پنج پیشنهاد بالا استفاده کنید تا مطمئن شوید فرصتهای ایجاد رابطهای ارزشمند با مخاطب مورد نظر خود را از دست نمیدهید.
به یاد داشته باشید، تجربه مشتری عالی، استراتژیهای مطمئن فروش و برند معتبر، شانس شما را برای فروش بیشتر در طولانی مدت افزایش میدهد.