بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ یا تبلیغات ویدیویی یا Video Marketing یکی از شاخههای بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ است که در جریان آن از فیلم و ویدیو به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده میشود.
در ویدیو مارکتینگ، بازاریابها به دنبال تولید یک فیلم چند دقیقهای هستند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• به معرفی کلی یک کسب و کار بپردازد و نقاط قوت و ضعف آن را نشان دهد؛
• یک محصول را معرفی کند و نحوه استفاده از آن را به مشتری آموزش دهد؛
• در مورد بهره بردن از یک خدمت یا یک ابزار ساخته میشود؛
• نکاتی در مورد تعمیر یک محصول یا مثل یک محصول ارائه میدهد؛
• شامل آموزش یک مبحث میشود؛
• یک گروه را معرفی میکند که فعالیتهای مختلفی انجام میدهند.
اهمیت ویدئو مارکتینگ
معمولاً برای اثبات اهمیت ویدئو مارکتینگ به این نکته اشاره میکنند که سایتی مثل یوتیوب حدود دو میلیارد کاربر دارد (+).
در کشور خودمان هم، بر اساس رتبهبندیا الکسا سایت آپارات یکی از سه سایت برتر ایران محسوب میشود.
این رتبهبندیها و این حجم از کاربران نشان میدهد که افراد بسیاری در دنیا به محتوای ویدئویی علاقهمند هستند و برای مشاهدهی ویدئو وقت میگذارند.
با این فرض، بسیار منطقی است که محتوای ویدئویی به عنوان یکی از گزینهها درتولید محتوا مورد توجه قرار گیرد.
انواع ویدیوها
ویدئوها انواع مختلفی دارند و شما با توجه به هدف، نیاز، شرایط و پرسونای مخاطبان باید یکی از انواع ویدئو را انتخاب کنید.
در ادامه برخی از محبوبترین انواع ویدئو را به نقل از hubspot معرفی میکنیم.
دموها یا معرفی محصولات
ویدئوهای نمایشی نحوه عملکرد محصول شما را نشان میدهد. کار کردن با یک نرم افزار، جعبه گشایی معرفی یا آزمایش یک محصول از این نوع ویدئو است.
فیلم های تجاری
ویدئوهای برندینگ یا تجاری معمولاً به عنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی بزرگتر ایجاد می شوند. هدف ویدئوهای تجاری ایجاد آگاهی برند و جذب مخاطب است.
ویدئو از رویدادها
آیا کسب و کار شما میزبان یک کنفرانس، میز گرد، خیریه یا هر نوع دیگری از رویداد است؟ شما میتوانید از مصاحبه ها و ارائه های جالب، گردهمایی و … ویدئو تهیه کرده و منتشر کنید.
ویدئو مصاحبه های تخصصی
مصاحبه با متخصصان در زمینه کسب و کار شما راهی عالی برای ایجاد اعتماد در مخاطبان هدف است. اینفلوئنسرهای صنعت خود را بیابید و با آنها مصاحبه کنید.
ویدئوهای آموزشی یا نحوه انجام کارها
از فیلمهای آموزشی میتوان برای آموزش مطالب جدید و ارزشمند استفاده کرد. بهخصوص اگر ویدئوها دانش پایه مورد نیاز درباره کسب و کار شما را به مخاطب انتقال دهد. این ویدئوها حتی میتوانند توسط تیمهای فروش و خدمات، هنگام کار با مشتریان استفاده شوند.
ویدئوهای توضیحی
این نوع ویدئو برای کمک به مخاطبان برای درک بهتر نیاز آنها به محصول یا خدمات شما است. شما میتوانید یک ویدئو از سفر شخصیتی خیالی که برای حل مشکل یا نیازش از محصولات یا خدمات شما استفاده میکند، بسازید تا مشتریان با آن همزاد پنداری کنند.
انیمیشنها
برخی مفاهیم به سختی درک میشوند یا امکان ساخت برخی ویدئوها وجود ندارد. در این صورت انیمیشن بهترین نوع ویدئو خواهد بود. به کمک این نوع محتوا میتوانید به سادگی و در قالب ویدئویی جذاب، مخاطبان را جذب کنید.
مطالعه موردی
مخاطبان شما میخواهند بدانند آیا محصول شما میتواند مشکلات آنها را حل کند؟ یکی از بهترین راهها برای اثبات، ساخت فیلمهای موردی از رضایت مشتریان شماست. از مشتریان خود بخواهید که چالشهایشان و اینکه شما چگونه به آنها کمک کردید را توضیح دهند.
ویدئوهای زنده
ویدئوهای زنده نرخ مشارکت بالاتری دارند، این ویدئوها باعث جلب اعتماد مخاطبان نیز میشود. سعی کنید هر چند وقت یکبار مصاحبهها، ارائهها و رویدادها را به صورت زنده پخش کنید و بینندگان را تشویق کنید تا از شما سوال بپرسند یا نظرات خود را بیان کنند.
مزایایی ویدیو مارکتینگ
با توجه به مطالبی که در مورد نحوه اجرای بازاریابی ویدیویی گفته شد، احتمالاً به این نتیجه رسیدهاید که استفاده از ویدیو ممکن است سخت و آزاردهنده باشد.
پس چه دلیلی دارد که اکثر بازاریابان به سراغ استفاده از فیلم میروند و بازدهی این کار بالاتر است؟ دلایل آن در زیر آمده است:
ویدئو کاربر را درگیر میکند:
یکی از بهترین امتیازاتی که فیلمهای تبلیغاتی دارند این است که کاربر را با خود درگیر میکنند.
در واقع اگر یک ویدیوی تبلیغاتی به خوبی ساخته شده باشد و 10 ثانیه اول آن برای کاربر جذاب باشد، احتمال دیدن فیلم تا انتها وجود دارد و این بهترین فرصت برای تیمهای تبلیغاتی محسوب میشود.
استفاده از ویدیو آسان است:
استفاده از ویدیو برای کاربران و برای مشتریان بسیار راحت است. در واقع کاربر به جای اینکه 30 صفحه متن در رابطه با تعمیر یا نحوه استفاده از یک کالا را بخواند، با خیال راحت میتواند همزمان به آموزش آن گوش داده و تصاویر آموزشی را ببیند.
بنابراین زمانی که برای خواندن متن نوشتاری صرف میشود، بسیار بیشتر از زمانی است که صرف دیدن یک فیلم آموزشی میشود.
ویدیو جامع و کامل است:
اصولاً در بازاریابی ویدیویی از دو دسته فیلم کوتاه و بلند استفاده میشود. در هر دو سبک، بازاریابان تلاش میکنند که نکات متعددی را در آنها بگنجانند و مطلب را به طور کامل به بیننده انتقال دهند.
این در حالی است که متنهای نوشتاری در بیان کردن برخی موارد ناتوان هستند و نویسنده مجبور است که مطالب بیشتری برای توضیح یک بحث یا حتی یک اصطلاح خاص به کار ببرد.
ویدیو با احساسات در ارتباط است:
اگر یک ویدیوی تبلیغاتی به خوبی ساخته شده باشند، میتواند احساسات بیننده را با خود درگیر کند.
ساخت یک کلیپ تبلیغاتی طنز یا درگیر کردن عواطف مشتریان در ویدیو، روشهایی است که بازاریابان، از آن در کسب و کار خود استفاده میکنند.
ویدئو از رویدادها
آیا کسب و کار شما میزبان یک کنفرانس، میز گرد، خیریه یا هر نوع دیگری از رویداد است؟ شما میتوانید از مصاحبه ها و ارائه های جالب، گردهمایی و … ویدئو تهیه کرده و منتشر کنید.
ویدئو مصاحبه های تخصصی
مصاحبه با متخصصان در زمینه کسب و کار شما راهی عالی برای ایجاد اعتماد در مخاطبان هدف است. اینفلوئنسرهای صنعت خود را بیابید و با آنها مصاحبه کنید.
ویدئوهای آموزشی یا نحوه انجام کارها
از فیلمهای آموزشی میتوان برای آموزش مطالب جدید و ارزشمند استفاده کرد. بهخصوص اگر ویدئوها دانش پایه مورد نیاز درباره کسب و کار شما را به مخاطب انتقال دهد. این ویدئوها حتی میتوانند توسط تیمهای فروش و خدمات، هنگام کار با مشتریان استفاده شوند.
ویدئوهای توضیحی
این نوع ویدئو برای کمک به مخاطبان برای درک بهتر نیاز آنها به محصول یا خدمات شما است. شما میتوانید یک ویدئو از سفر شخصیتی خیالی که برای حل مشکل یا نیازش از محصولات یا خدمات شما استفاده میکند، بسازید تا مشتریان با آن همزاد پنداری کنند.
انیمیشنها
برخی مفاهیم به سختی درک میشوند یا امکان ساخت برخی ویدئوها وجود ندارد. در این صورت انیمیشن بهترین نوع ویدئو خواهد بود. به کمک این نوع محتوا میتوانید به سادگی و در قالب ویدئویی جذاب، مخاطبان را جذب کنید.
مطالعه موردی
مخاطبان شما میخواهند بدانند آیا محصول شما میتواند مشکلات آنها را حل کند؟ یکی از بهترین راهها برای اثبات، ساخت فیلمهای موردی از رضایت مشتریان شماست. از مشتریان خود بخواهید که چالشهایشان و اینکه شما چگونه به آنها کمک کردید را توضیح دهند.
ویدئوهای زنده
ویدئوهای زنده نرخ مشارکت بالاتری دارند، این ویدئوها باعث جلب اعتماد مخاطبان نیز میشود. سعی کنید هر چند وقت یکبار مصاحبهها، ارائهها و رویدادها را به صورت زنده پخش کنید و بینندگان را تشویق کنید تا از شما سوال بپرسند یا نظرات خود را بیان کنند.
مزایایی ویدیو مارکتینگ
با توجه به مطالبی که در مورد نحوه اجرای بازاریابی ویدیویی گفته شد، احتمالاً به این نتیجه رسیدهاید که استفاده از ویدیو ممکن است سخت و آزاردهنده باشد.
پس چه دلیلی دارد که اکثر بازاریابان به سراغ استفاده از فیلم میروند و بازدهی این کار بالاتر است؟ دلایل آن در زیر آمده است:
ویدئو کاربر را درگیر میکند:
یکی از بهترین امتیازاتی که فیلمهای تبلیغاتی دارند این است که کاربر را با خود درگیر میکنند.
در واقع اگر یک ویدیوی تبلیغاتی به خوبی ساخته شده باشد و 10 ثانیه اول آن برای کاربر جذاب باشد، احتمال دیدن فیلم تا انتها وجود دارد و این بهترین فرصت برای تیمهای تبلیغاتی محسوب میشود.
استفاده از ویدیو آسان است:
استفاده از ویدیو برای کاربران و برای مشتریان بسیار راحت است. در واقع کاربر به جای اینکه 30 صفحه متن در رابطه با تعمیر یا نحوه استفاده از یک کالا را بخواند، با خیال راحت میتواند همزمان به آموزش آن گوش داده و تصاویر آموزشی را ببیند.
بنابراین زمانی که برای خواندن متن نوشتاری صرف میشود، بسیار بیشتر از زمانی است که صرف دیدن یک فیلم آموزشی میشود.
ویدیو جامع و کامل است:
اصولاً در بازاریابی ویدیویی از دو دسته فیلم کوتاه و بلند استفاده میشود. در هر دو سبک، بازاریابان تلاش میکنند که نکات متعددی را در آنها بگنجانند و مطلب را به طور کامل به بیننده انتقال دهند.
این در حالی است که متنهای نوشتاری در بیان کردن برخی موارد ناتوان هستند و نویسنده مجبور است که مطالب بیشتری برای توضیح یک بحث یا حتی یک اصطلاح خاص به کار ببرد.
ویدیو با احساسات در ارتباط است:
اگر یک ویدیوی تبلیغاتی به خوبی ساخته شده باشند، میتواند احساسات بیننده را با خود درگیر کند.
ساخت یک کلیپ تبلیغاتی طنز یا درگیر کردن عواطف مشتریان در ویدیو، روشهایی است که بازاریابان، از آن در کسب و کار خود استفاده میکنند.
ویدیو محبوبیت بالایی دارد:
برای درک این موضوع میتوانید به یکی از شبکههای اجتماعی بروید و میزان بازدید پستهای ویدیویی و نوشتاری را با هم مقایسه کنید.
امروزه میلیونها و شاید میلیاردها کاربر از فیلمهای گذاشته شده در یوتیوب دیدن میکنند و از فیسبوک برای دیدن کلیپهای مختلف بهره میبرند.
حال ممکن است این کلیپها تبلیغاتی باشند یا صرفاً برای طنز یا آموزش یک مطلب باشد.
موتورهای جستجو ویدیو را ترجیح میدهند:
یکی از خصوصیات بارز فیلمها این است که موتورهای جستجو نیز به آنها علاقه زیادی دارد. باید بپذیریم که درصد بسیار کمی از محتوای نوشتاری یونیک و اختصاصی است.
این در حالی است که هر فیلم دارای فضا و قالب اختصاصی خود بوده و درصد بسیار بالایی از آنها برای اولین بار منتشر میشود. این موضوع دردسر موتورهای جستجو را کمتر میکند.
چرا باید از ویدئو مارکتینگ استفاده کنیم؟
دلایل زیادی برای استفاده از ویدئو مارکتینگ وجود دارد. در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:
اعتماد سازی: ویدئو مارکتینگ فرصتی است برای جلب اعتماد مخاطبان
تاثیر چندبرابری ویدئو روی افراد به نسبت سایر تبلیغات
فروش بیشتر به دلیل اثرپذیری بیشتر ویدئو تبلیغاتی به منظور تبدیل مخاطب به مشتری و انجام خرید
افزایش تعاملات: به دلیل جذابیت نمایشی ویدئوها، تعامل بین افراد و برند تبلیغ شده بیشتر می شود.
جذب بازدیدکننده : ویدئو مارکتینگ باعث افزایش بازدید سایت و برند شما می شود.
افزایش فروش همیشه با یک ویدئوی خوب امکان پذیر خواهد بود.
عدم محدودیت در نمایش و معرفی محصول و خدمات
مراحل ساخت ویدیو
در ادامه مراحل ساخت یک ویدئو را بررسی میکنیم:
ابتدا باید هدف خود را از ویدئو مشخص کنید.
سپس با توجه به هدف خود باید ایده پردازی کنید.
بعد از ایده پردازی باید داستان کلی ویدئو، شخصیتها، موسیقی متن و … مشخص شوند.
در قدم بعدی باید دکور خود را برای ویدئو درست کنید. اگر لازم است یک دکور جذاب بزنید یا از پرده سبز استفاده کنید.
حالا نوبت به انتخاب شخصیتها، انتخاب لباس، گریم و … میرسد البته این موارد ضروری نیست اما انتخابهای مناسب و ظاهر آراسته کمک میکند ویدئو جذابتر شود.
در نهایت باید فیلمبرداری را شروع کنید. برای فیلمبرداری میتوانید از یک گروه حرفهای کمک بگیرید یا حتی خودتان با ابزار سادهتر فیلمبرداری را انجام دهید. در قدم بعدی ویدئو باید ادیت شود، برخی قسمتها حذف میشوند، برخی افکتها اضافه میشوند، موسیقی روی ویدئو اضافه میشود و … در مرحله آخر از ویدئو خروجی مناسب گرفته میشود.