آمیخته بازاریابی چیست؟
آمیخته بازاریابی، همچنین به عنوان چهار P بازاریابی شناخته می شود، به چهار عنصر کلیدی یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد: محصول، قیمت، مکان و تبلیغات. با توجه به چهار جزء زیر از آمیخته بازاریابی، یک کسب و کار می تواند شانس خود را برای شناسایی و خرید محصول توسط مشتریان به حداکثر برساند:
تولید – محصول. کالا یا خدماتی که به فروش می رسد باید نیاز یا تمایل مصرف کننده را برآورده کند.
قیمت. یک کالا باید با قیمت مناسب مطابق با انتظارات مصرف کننده فروخته شود، نه خیلی کم و نه خیلی زیاد.
ترویج. مردم باید در مورد محصول و ویژگی های آن مطلع شوند تا بدانند چگونه نیازها یا خواسته های آنها را برآورده می کند.
مکان. مکانی که محصول را می توان خریداری کرد برای بهینه سازی فروش مهم است.
تولید – محصول
محصولات، کالاها و خدماتی هستند که مشکلات را حل کرده و نیازهای مصرف کنندگان را برآورده می کنند. یک محصول می تواند ملموس باشد، مانند یک وسیله نقلیه یا یک تکه لباس، یا ناملموس، مانند یک سفر دریایی یا خدمات نظافت خانه. یک محصول موفق یا جای خالی بازار را پر می کند یا تجربه منحصر به فردی را ارائه می دهد که تقاضا را افزایش می دهد.
در زیر چند سوال وجود دارد که باید قبل از توسعه محصول به آنها پاسخ دهید:
محصول چیست؟
آیا محصول یا خدمات خاصی است؟
محصول چه کاری انجام می دهد؟
آیا محصول یک نیاز را برآورده می کند یا یک تجربه منحصر به فرد ارائه می دهد؟
مشتریان هدف محصول چه کسانی هستند؟
چه چیزی محصول را از رقبا متمایز می کند؟
قیمت
قیمت بهای تمام شده محصولی است که مصرف کننده می پردازد. در طول بازاریابی محصول، تعیین قیمتی که منعکس کننده روندهای فعلی بازار باشد و برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه باشد و در عین حال برای کسب و کار سودآور باشد، مهم است. قیمت می تواند بر اساس عرضه و تقاضا و چرخه فروش محصول در نوسان باشد. در حالی که برخی از کسب و کارها ممکن است قیمت را برای رقابت با بازار کاهش دهند، برخی دیگر ممکن است آن را افزایش دهند – به خصوص اگر در حال تبلیغ یک برند لوکس باشند.
قبل از ایجاد استراتژی قیمت گذاری محصول باید به چند سوال پاسخ داد:
قیمت رقبا برای محصولات مشابه چقدر است؟
مقرون به صرفه بودن و محدوده قیمت مصرف کنندگان هدف چقدر است؟
کمترین قیمتی که محصول می تواند بفروشد چقدر است؟
بالاترین قیمتی که محصول می تواند بفروشد چقدر است؟
چه قیمتی برای مخاطب هدف خیلی بالا یا خیلی پایین است؟
بهترین قیمت مناسب برای بازار هدف چه قیمتی است؟
مکان
این جایی است که محصول یا خدمات توسط مشتریان خریداری می شود. همچنین مستلزم محل نگهداری و تولید محصول است. دگرگونی دیجیتال نحوه فروش محصولات – آنلاین، فروشگاههای کوچک محلی یا تولیدکنندگان جهانی را تغییر داده است. این طرح بازاریابی همچنین در نظر میگیرد که محصول کجا تبلیغ میشود و در کدام قالب، مانند مجلات، تبلیغات آنلاین، رادیو، آگهیهای تجاری اطلاعاتی یا قرار دادن محصولات فیلم.
در زیر چند سوال وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری در مورد مکانی برای بازاریابی یک محصول در نظر بگیرید:
خریداران برای محصولات و خدمات مشابه به کدام مکان یا مکان مراجعه می کنند؟
رقابت فروش محصولاتش کجاست؟
عادات خرید مخاطبین هدف چیست؟
آیا قرار دادن و توزیع محصول به تیم فروش، استفاده از نیروی فروش نیاز دارد یا سلف سرویس خواهد بود؟
چگونه می توان به کانال های توزیع مناسب دسترسی داشت؟
ترویج
ترفیع به معنای دستیابی به مخاطب هدف با پیام مناسب در زمان مناسب است. این موضوع به گوش می رسد و روشی موثر برای انجام پیشبرد فروش و ارتباط با مصرف کنندگان است. هدف یک استراتژی تبلیغاتی این است که به مصرف کنندگان نشان دهد که چرا به یک محصول خاص نیاز دارند و دلایل خرید آن نسبت به سایر محصولات. هسته ارتباطات بازاریابی، تبلیغات محصول، تبلیغات خاص و معنادار را از طریق کانالهای پرطرفدار انجام میدهد: بذر دهان به دهان، شبکههای اجتماعی، کمپینهای اینستاگرام، بازاریابی چاپی، تبلیغات تلویزیونی، کمپینهای بازاریابی ایمیلی، بازاریابی رسانههای اجتماعی و موارد دیگر.
در زیر چند سوال وجود دارد که باید در مورد استراتژی تبلیغاتی در نظر بگیرید:
چه زمانی برای دستیابی به مخاطب هدف مناسب است؟
مخاطبان هدف از کدام کانال ها یا رسانه ها اطلاعات خود را دریافت خواهند کرد؟
چه رویکردهای تبلیغاتی برای مخاطب هدف بیشترین ثمربخش خواهد بود؟
کدام کانال ها برای تبلیغ محصول مقرون به صرفه و کارآمد هستند؟
کدام بخشی از مخاطبان هدف باید درگیر شوند؟
رقبا تلاش های تبلیغاتی و درآمد بازاریابی خود را در کجا خرج می کنند؟
تاریخچه ۴ P
خاستگاه آمیخته بازاریابی به سال ۱۹۶۰ برمی گردد، زمانی که برای اولین بار در کتاب پرفروش E. Jerome McCarthy Basic Marketing – A Managemential Approach معرفی شد. بعداً، نیل بوردن، استاد دانشگاه هاروارد، اصطلاح آمیخته بازاریابی را در مقاله خود در سال ۱۹۶۴ با عنوان «مفهوم آمیخته بازاریابی» رسمی کرد. بوردن توضیح داد که ایدهاش از همکارش جیمز کالیتون الهام گرفته شده است که بازاریابان موفق را با سرآشپزهای حرفهای مقایسه میکند. تشبیه کالیتون این بود که سرآشپزهای بزرگ – مانند بازاریابهای موفق – دستور العمل را انجام میدهند، اما همیشه مایلند مواد جدید را آزمایش کنند و تغییراتی را در پاسخ به شرایط بازار و تقاضای مشتری در لحظه ایجاد کنند. به گفته بوردن، برخی از نیروهایی که می توانند آمیخته بازاریابی را تغییر دهند شامل انگیزه مصرف کننده برای خرید، فضای رقابتی و مقررات دولتی است.
4p بازاریابی امتحان خود را پس داده است و با وجود دیجیتالی شدن سریع، به دلیل اصول بنیادی قوی خود همچنان در دنیای بازاریابی ارزش دارند.