گاهی اوقات چیزهایی در ذهنمان هست که نمیتوانیم همه آنها را در قالب یک پست ارائه بدهیم؛ پس باید بخشی از حرفهایمان را در کپشن ارائه کنیم.
یکی از راههای بازاریابی در اینستاگرام، کپشن نویسی است. اینستاگرام در این روزها به یک فضای رقابتی برای کسبوکارها و برندها تبدیلشده است که کاربران در این فضا بهشدت تحت تأثیر جلوههای بصری هستند.بهطوریکه کیفیت مطلوب عکسهای شما میتواند باعث تمایز شما از دیگر رقبا و جذب مخاطب بشود. اما کار شما بههمین جا ختم نمیشود. کپشن به برند شما هویت میبخشد. ازاینرو، از اهمیت بالایی برخوردار است.
- کپشن چیست؟
کپشن، متن یا توضیحات مختصری است که زیر یک پست بهجهت افزایش اطلاعات مخاطب نوشته میشود. کپشن، تکمیلکننده پست شما است. پس جوری باید بنویسید که محتوای پست را قابلدرک تر و مطلوبتر کند و فالوور را ترغیب به خرید کند.
- چرا باید کپشن نویسی را یاد بگیریم؟
پست کردن عکسها و ویدیوهای باکیفیت تنها بخشی از کاری است که باید برای جذب مخاطب انجام دهید؛ اما کافی نیست.کپشن، تمامکننده پست شما است و یک کپشن عالی، به کسبوکار شما ارزش میبخشد. کپشن نویسی یک هنر اکتسابی است. ازاینرو در این مقاله به چند استراتژی مهم برای نوشتن یک کپشن حرفهای اشاره میکنیم:
۱- پیشاز نوشتن کپشن، بهدقت دربارهی آن فکر کنید.
آیا برای شما هم پیشآمده که بعد از مذاکره یا بحثی، حرفهایی که میتوانستید بگویید اما نگفتید به ذهنتان بیاید؟ دیگر برای گفتنش دیر شده و این یعنی شما فرصتی طلایی را برای تاثیرگذاری در مذاکره از دست دادهاید. نکته مهمی که نباید از کنار آن ساده بگذرید این است که، برای نوشتن چند خط کپشن، باید ساعتها زمان صرف کرد تا بتوان بر مخاطب تأثیر گذاشت. پس عجله نکنید و فکر کنید.
۲- برای گفتن مطالب مهم تر، عجول باشید.
در سه یا چهار خط اول کپشن، مطالب مهمتان را بنویسید. وقتی فالوور قصد خواندن کپشن را دارد، فقط سه یا چهار خط اول برای او قابل دیدن است و ادامه متن را باید با کلیک کردن روی گزینه «more» یا «بیشتر» بخواند. پس تاثیر خود را بر مخاطب در همان سه یا چهار خط اول بگذارید و در ادامه ی کپشن، هشتگ ها،منشنها و دیگر اطلاعات را بیاورید.
۳- هشتگهای مناسب بزنید.
اینستاگرام یکی از پلتفرم هایی است که از قابلیت هشتگ گذاری پشتیبانی میکند. به این منظور ابتدا لازم است بدانیم هشتگ چیست؟ و نحوه هشتگ گذاری در اینستاگرام چگونه است؟
هشتگ برچسبی برای دستهبندی موضوعات است. بهعبارتدیگر، هشتگ یک راه برای طبقهبندی و گروهبندی مطالب مشابه در کنار هم به شمار میرود. هشتگ ها را به چهار یا پنج مورد خاص محدود کنید. برای جذب فالوور بیشتر، تعداد زیادی هشتگ نزنید چون فالوور های فعلی هدف شما را میفهمند که این خوشایند نیست. همچنین از هشتگهای غیر مرتبط استفاده نکنید چون این کار پیج شما را غیرحرفهای جلوه میدهد.
۴- ثبات داشته باشید.
لحن خود را در کپشن ها حفظ کنید. اگر لحنتان در اینستاگرام ثبات داشته باشد؛ میتوانید برندتان را ارتقا دهید. یک فضای صمیمی و قابلاعتماد ایجاد کنید.
۵- در کپشن خود، دعوت به اقدام یا خرید داشته باشید.
از مخاطب خود بخواهید در انتهای این کپشن کاری را انجام بدهد. سؤال بپرسید و از افراد بخواهید تجربیاتشان را با شما به اشتراک بگذارند، لینکی را در کپشن قرار دهید و افرادی را به آن لینک هدایت کنید. از آنها بخواهید شما را به دوستانشان معرفی کنند و…
با استفاده از این نکات و با نوشتن یک کپشن حرفهای، صدای برند خودتان را به گوش همه کاربران اینستاگرام برسانید.
مرور سریع بر موارد گفته شده :
۱- زمان زیادی را صرف نوشتن آن کنید.
۲- توضیحات شما تکمیلکننده عکس، ویدئو یا پادکست شما باشد.
3- مطالب مهمتر را در چند خط اول بنویسید.
۴- هشتگ ها مناسب و مرتبط باشند.
۵- ثبات لحن خود را حفظ کنید.
۶- کپشن باید دعوت به اقدام یا خرید داشته باشد.