در دنیای مدرن امروز، تکنولوژی به سرعت در حال گسترش است و این موضوع سبب شده اینترنت به بخشی از زندگی ما تبدیل شود و بر تمام رفتارهای ما اثر بگذارد.
کسب و کارهای زیادی این موضوع را متوجه شده اند و وارد فضای آنلاین شده اند. اما مدیریت کردن این فضا با فضای کسب و کار سنتی متفاوت است، زیرا رفتار خریدار و مصرف کننده متفاوت است.
به همین دلیل نیازمند ابزار جدیدی به نام دیجیتال مارکتینگ ( بازاریابی دیجیتال) می باشد.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ شامل تمام بازاریابیهاییست که از ابزار الکترونیک یا اینترنت استفاده میکنند.
کسبوکارها از طریق کانالهای دیجیتالی مانند موتورهای جستجوگر، رسانههای اجتماعی،ایمیل و وبسایت با مشتریان مشخص و موثر خود در ارتباط هستند.
دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از فنون و کانالها به برای ارتباط با جایی که مشتریان بیشترین وقت خود را آنجا صرف میکنند:
یعنی دنیای آنلاین.وبسایت، یک کسب و کار آنلاین، تبلیغات دیجیتال، ایمیل مارکتینگ، فروش آنلاین و غیره، همگی طیفهایی هستند که زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار دارند.
نمونههای دیجیتال مارکتینگ
1. بهینه سازی موتور جستجوگر (SEO)-Search Engine Optimization
2. بازاریابی محتوا Content Marketing
3. بازاریابی رسانههای اجتماعی Social Media Marketing
4. پرداخت به ازای کلیک (PPC) Pay Per Click
5. افیلیت مارکتینگ (فروش رابطهای) Affiliate Marketing
6. تبلیغات نیتیو (همسان) Native Advertising
7. اتوماسیون بازاریابی Marketing Automation
8. ایمیل مارکتینگ Email Marketing
9. روابط عمومی آنلاین Online PR
10. بازاریابی درونگرا/ ربایشی/جاذبه ای Inbound Marketing
پاسخ به چیستی دیجیتال مارکتینگ از زبان کارشناسان این حوزه
نیل پتل (Neil Patel) دیجیتال مارکتر معروف که به گفته مجله فوربز جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست اینگونه پاسخ می دهد:
«دیجیتال مارکتینگ به هرگونهای از بازاریابی محصولات و خدمات می گویند که از طریق دستگاههای الکترونیکی انجام میشود».
طبق این تعریف، دیجیتال مارکتینگ مفهوم نسبتاً جدیدی نیست، بلکه اولین بازاریابی دیجیتال صورت گرفته در دنیا مربوط میشود به بیش از ۱۰۰ سال پیش. رادیو سال ۱۸۹۶ اختراع شده است.
۱۰ سال زمان برد تا رادیو به محصولی عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند و از آنجا بود که به فکر تبلیغات نیز افتادند.
اولین تبلیغات مربوط بود به یک اجرای اُپرا که بعد از پخش آن فوراً بلیط¬های آن اجرا فروخته شد و این شد روز تولد دیجیتال مارکتینگ.
بنابراین در دیجیتال مارکتینگ استفاده از ابزارهای دیجیتال مطرح است، نه فقط اپلیکیشن¬ها و موتورهای جستجو و … بنابراین دیجیتال مارکتینگ میتواند همزمان آنلاین باشد یا آفلاین.
تفاوت بازاریابی کلاسیک (آفلاین) با بازاریابی دیجیتال چیست؟
بازاریابی کلاسیک را «تسهیلگری» برای پیشبرد فعالیتهای اقتصادی میدانند و آن را به عنوان علمی که به بررسی نیازهای مشتری و حتی ایجاد نیاز خاصی میپردازد و بعد با معرفی و عرضه یک محصول، آن نیاز را تامین میکند، معرفی میکنند.
با این حال تفاوت بازاریابی کلاسیک و دیجیتال هم ماهوی و هم ابزاریست، بازاریابی جاذبهای و بازاریابی محتوا مشخصا از دل بازاریابی دیجیتال برخواستهاند و ابزارها و کانالهای دیجیتال مارکتینگ، صرفا به همین حوزه تعلق دارند.
دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با بازاریابی سنتی مزایای چشمگیری دارد که مهمترین آنها هزینه پایین تر، هدفمندی تبلیغات و قابلیت سنجش اثربخشی است.
از نگاهی دیگر نسبت «بازاریابی دیجیتال» به «بازاریابی کلاسیک» نسبت «موبایل» به «تلفن ثابت» است. در ابتدا موبایل وسیله ای جانبی و حتی اضافی نسبت به «تلفن ثابت» تلقی میشد.
با این حال و با رشد تکنولوژی موبایل و آشکار شدن ظرفیتهای حقیقی این ابزار، موبایل نه تنها تلفن ثابت، بلکه مدل ذهنی افراد و سبک زندگی آنها را هم تغییر داد
و اکنون به نظر میرسد که این تلفن ثابت است که در برابر موبایل وسیله ای جانبی و اضافه به نظر میرسد.
به طور کلی فضای دیجیتال مارکتینگ، فضایی منعطفتر، خلاقانهتری داشته و به خصوص برای کسبوکارهای کوچک با بودجه تبلیغاتی اندک فضای نفس کشیدن فراهم میکند.
به طور خیلی ساده، بازاریابی دیجیتال نوعی از بازاریابی است که در آن از ابزارها و رسانههای دیجیتال برای مقاصد بازاریابی استفاده میشود.
باید توجه داشت که هنگامی که صحبت از ابزارهای دیجیتال است، الزامی به اینکه آنها در بستر اینترنت فعالیت کنند نیست و در واقع دیجیتال مارکتینگ چتر بزرگی از فعالیتهای بازاریابی است که میتواند بر بستر اینترنت باشند یا نباشند.
همین امر نقطه تمایز بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی است.