زمان مطالعه: 5 دقیقه
شکست برای کسانی که می خواهند کار خود را تازه شروع کنند خیلی گران تمام می شود. هیچ شکی نیست که شروع یک کسب وکار جدید ریسک دارد.
آیا می دانید آمار انحلال کسب وکارهای جدید از هر چیز دیگری در دنیا بیشتر است و علت اصلی آن ضعف برنامه ریزی و عدم آمادگی قبلی کارآفرین است.
فاز مطالعاتی، تدارک مقدمات و برنامه ریزی در شروع یک کسب وکار جدید نقش های کلیدی را دارند. مرز بین شکست و موفقیت همین است.
چنانچه به دنبال موفقیت در کارتان هستید، باید آمادگی های لازم پیش از شروع هر کاری را داشته باشید.
انجام پژوهش لازم
زمانی که شما ایدهای را برای یک کسب و کار جدید در نظر دارید باید این ایده را در واقعیت بسنجید. یعنی باید ببینید که این ایده پتانسیل لازم را برای موفقیت دارد.
شما میتوانید به وسیله فرآیند اعتبارسنجی، ببینید این ایده تا چه حد قابل اجرا شدن است. باید بدانید کسب و کاری موفق است که بتواند نیاز یا مشکلی را برطرف کند.
برای اینکه بدانید نیاز بازار چیست، از چندین روش برای شناسایی این نیازها میتوانید استفاده کنید که شامل آزمایش و خطا، گروه تحقیقات متمرکز و تحقیق کردن است.
برنامه ریزی
برای تحقق بخشیدن به ایده ی کسب و کارتان، شما نیاز به یک برنامه دارید. یک برنامه ی کسب و کار شامل راهنمایی برای تاسیس و در نهایت رشد یک کسب و کار است.
اگر به دنبال حمایت مالی از یک سرمایه گذار یا موسسه ی مالی هستید، داشتن برنامه ی مشخص از کسب و کار مدنظرتان یک ضرورت است.
این نوع از برنامه ی کسب و کار عموما طولانی و مفصل است که دارای قسمت هایی است که بانک ها و سرمایه گذاران برای اعتبار بخشی یه ایده ی شما به دنبال آن ها هستند.
در صورتی که خواهان حمایت مالی نیستید، یک برنامه ی کسب و کار یک صفحه ای می تواند هدف شما و نحوه ی رسیدن به آن را مشخص کند.
برنامه ریزی اقتصادی
باید بدانید که برای شروع یک کسب وکار کوچک، احتیاجی به پول زیاد نیست ولی باید مقداری پول به عنوان سرمایه اولیه در دسترس داشته باشیم.
و همچنین قدرت پرداخت هزینههای جاری تا زمان رسیدن به سوددهی، لازم و ضروری است.
در ابتدا باید در یک صفحه تمامی هزینههایی را که برای شروع نیاز داریم پیش بینی کرده و سپس مجموع آنها را محاسبه کنیم.
این هزینهها شامل: تجهیزات، پروانه فعالیت و مجوزها، هزینه های قانونی، تحقیقات بازار، ثبت علائم تجاری شرکت ، بیمه، فهرست دارایی ها، برندینگ، اجاره ملک، رویدادهای افتتاحیه و … است.
همچنین باید برای دوازده ماه ابتدای کار خدمات رفاهی، هزینه های اجاره، تولید، بازاریابی و تبلیغات، تدارکات، حقوق خود و کارکنان، هزینه های مسافرتی و … را نیز پیش بینی و محاسبه کنید.
که جمع تمامی این اعداد، نشان دهنده سرمایه اولیه شما است.
شما میتوانید از طرق مختلفی این بودجه موردنیاز را تامین کنید:
- جذب سرمایهگذار
- گرنت
- وام
- سرمایهگذاران فرشته
- سرمایهگذاری جمعی
شما میتوانید با استفاده از هر کدام از این روشها و یا ترکیبی از این روشها و همچنین با استفاده از کمترین سرمایه یک کسب و کار موفق را راهاندازی کنید و بهترین نتیجه را حاصل کنید.
انتخاب یک ساختار کسب و کار
کسب وکار شما می تواند یک شرکت با مالکیت شخصی، مشارکتی، یک شرکت با مسئولیت محدود یا یک شرکت سهامی باشد.
هویت قانونی ای که برای کسب وکارتان انتخاب می کنید، بر نام کسب وکار شما، مسئولیت شما و نحوه پرداخت مالیات اثر میگذارد.
ممکن است با گذشت زمان و با رشد و تغییر در کسب وکارتان، ساختار کسب وکار شما طی ارزیابی مجدد، تغییر کند.
باتوجه به پیچیدگی های کسب وکاری، از یک وکیل مشاوره بگیرید تا ساختار مناسبی برای کسب وکار خود انتخاب کنید.
نام تجاری خود را انتخاب و ثبت کنید.
نام کسب و کار شما نقش مهمی در هر وجه کسب و کارتان ایفا می کند، بنابراین انتخاب درست آن ضروری است. هنگام بررسی گزینه ها و انتخاب نام، همه ی مفاهیم ممکن را در نظر بگیرید.
پس از انتخاب نام، باید مطمئن شوید این نام ثبت نشده یا مورد استفاده قرار نمی گیرد. سپس، می توانید آن را ثبت کنید.
پس از انتخاب نام کسب و کارتان، حتما نام دامنه ی آن را ثبت کنید.
دریافت مجوزهای رسمی
زمانی که شما یک کسب و کار را راهاندازی میکنید در ابتدا باید یکسری تشریفات داری طی شود. شما باید تعداد متنوعی از مجوزها را که مربوط به فعالیت و محل کار است و مورد نیاز میباشند را دریافت کنید.
همچنین شما باید به عنوان صاحب این کسب و کار در مورد مجوزهای مربوطه تحقیق کنید.
سیستم حسابداری خود را تعریف کنید.
در صورت وجود سیستم های موثر، کسب وکارها موثرتر عمل خواهند کرد. یکی از مهمترین سیستم ها برای کسب وکارهای کوچک، سیستم حسابداری است.
سیستم حسابداری با هدف مدیریت بودجه، تعیین نرخ ها و قیمت ها،تشکیل پرونده های مالیاتی و… ایجاد می شود. می توانید خودتان سیستم حسابداری تان را تنظیم کنید یا یک حسابدار استخدام کنید
راه اندازی محل کسب و کار
راه اندازی محل کسب و کارتان، برای گرداندن آن مهم است، چه شما دفترخانه، فضای اداری خصوصی یا مشترک یا یک مکان خرده فروشی داشته باشید.
شما باید مکان و تجهیزات را در نظر گرفته و از سازگاری مکان کسب و کارتان با نوع آن اطمینان یابید. همچنین باید انتخاب کنید که فضای اداری خود را خریده یا اجاره بگیرید.
تیم خود را آماده کنید.
اگر می خواهید کارمندانی استخدام کنید، اکنون زمان شروع این فرایند است. از طراحی و تعریف صحیح موقعیتهای کاری و مسئولیتهای شغلی برای هر موقعیت کاری اطمینان حاصل کنید.
اداره کل مرتبط با کسب وکارهای کوچک، راهنمای بسیاری خوبی برای صاحبان کسب وکاری است که اولین استخدام های خود را انجام می دهند.
اگر به جای استخدام، برون سپاری فعالیتها به پیمانکاران مستقل مورد توجه شماست، می بایست با کمک یک وکیل، توافق نامه پیمان کاران مستقل را تنظیم کنید.
در نهایت اگر می خواهید یک کسب وکار یک نفره (solopreneur) راه اندازی کنید، ممکن است به کارکنان و پیمانکاران نیاز نداشته باشید، اما باید بدانید به تیم پشتیبانی نیاز دارید.
این تیم می تواند از یک منتور، مربی کسب وکار، یا حتی اعضای خانواده شما تشکیل شده باشد و در جاده پر پیچ و خم کسب وکارتان، به شما مشاوره، انگیزه و اطمینان ببخشند.
برای کسب وکارتان تبلیغ کنید
بعد از اینکه کسب و کاری را راهاندازی کردید، باید برای محصولات و خدمات خود مشتری جذب کنید. شما میتوانید با یک برنامه بازاریابی و همچنین یک فروش منحصر به فرد برای محصولاتتان این کار را شروع کنید.
سپس شما میتوانید از ایدههایی که برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک است، برای ارتقای کارتان استفاده کنید.
راه اندازی کسب و کار همیشه سختتر از ادامه دادن آن است. در ابتدای راه مسائل زیادی سر راه کارتان وجود دارد که باید یکی پس از دیگری آنها را حل کنید.
قطعاً زمانی که کارهایتان سر روال بیفتند، راحتتر میشوید و سود و درآمدی که عایدتان میشود، خستگی راه را از تنتان به در میکند. البته اگر میخواهید به درآمد برسید باید اصولی کارتان را شروع کنید و از همان ابتدا پایهها را قوی بنیان نهید.
پس کسب اطلاعات کافی برای کسب و کارهایی که برایتان مناسباند به شما کمک شایانی میکند. احتمالاً کسب و کارتان را انتخاب کردهاید و فقط میخواهید آن را شروع کنید.
ولی افرادی هم هستند که هنوز این مرحله را هم طی نکردهاند. اگر چندین ایده کاری را در نظر دارید و قصد دارید یکی را که مناسبتر است انتخاب کنید، باید هوشمندانه عمل کنید.