ریزش فالوور-دلایل ریزش فالوور اینستاگرام چیست؟

ریزش فالوور اینستاگرام

راه های زیادی برای جذب فالوور در صفحه اینستاگرام وجود دارد اما آنچه در مرور زمان اهمیت پیدا می‌کند آن است که بتوانید فالوورهای تان را نگه دارید. همان اندازه که تعداد فالوور بالا برای صفحه شما اعتبار به همراه می آورد، ریزش فالوور نیز صفحه شما را از چشم مخاطب می اندازد.

 حفظ فالوور به خصوص برای صفحات تجاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که هر یک از این فالوورها جزو مشتریان احتمالی آن کسب و کار به حساب می‌آیند.

اگر به مرور زمان از تعداد فالوورهایتان کم می‌شود، اما از دلیل این ریزش بی‌اطلاع هستید، توصیه می‌کنیم در این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه به مواردی می پردازیم که انجامشان سبب می شود برخی از فالوورهای شما پیجتان را ترک کنند.

دلیل و علت ریزش فالوور اینستاگرام چیست؟

حتما برای خودتان هم پیش آمده که پیجی را آنفالو کنید. چه دلیلی پشت کارتان بود؟ محتوای نامناسب؟ تکرار مطالب قبلی؟ تبلیغ‌های زیاد از حد؟ تعداد زیاد پست و استوری در روز؟ دلایل این‌چنینی زیادی وجود دارند که تک تک می‌توانند باعث ریزش فالوورهای شما در اینستاگرام شوند.

در ادامه مهم‌ترین این دلایل را و سپس کارهای لازم برای جلوگیری از ریزش فالوور را بررسی می‌کنیم.

1- زیاد بودن تعداد پست‌ها و استوری‌ها، اولین باعث ریزش فالوور در اینستاگرام

اولین دلیل ریزش فالوور در اینستاگرام، بالا بودن تعداد پست ها و استوری ها است. بعضی به اشتباه فکر می‌کنند داشتن مثلا روزی 2 عدد پست و 20 تا استوری باعث افزایش فالوور و دیده شدن بهتر پیج می‌شود. در حالی که انجام این کار به شکل‌های مختلفی تأثیر منفی ایجاد کرده و فالوورهای شما را به ترک صفحه شما تشویق می‌کند.

زیاد بودن محتواهای پیج شما طی روز، در درجه اول باعث افت کیفیت محتوا می‌شود. مخصوصا اگر خودتان کار تولید محتوا را انجام بدهید. همین باعث می‌شود فالوورها ریزش کنند. به غیر از این مورد، مخاطبین شما برای دیدن محتواها نیاز به زمان دارند.

تعداد بالای پست ها باعث می‌شود کاربر فرصت کافی برای دیدن یک پست یا استوری را نداشته باشد. مخصوصا اگر بلافاصله با پست یا استوری بعدی از پیج شما مواجه شود، عملا فرصت و امکان عمیق شدن در مطلب قبلی را از دست می‌دهد. پس محتوای با کیفیت تولید کنید و به کاربر زمان کافی را برای فهم محتوا و ارتباط گرفتن با شما بدهید تا تأثیر لازم در او ایجاد شود.

2- افراط در تولید و اشتراک محتوای تبلیغاتی مربوط به پیج خودتان، دومین دلیل ریزش فالوور

یک اقدام اشتباه دیگر که دلیل و علت ریزش فالوور به شمار می‎رود، این است که در اکثر پست ها و استوری ها، محصول یا خدمتی را که ارائه می‌دهید تبلیغ کنید. یعنی پیج شما در واقع ویترینی باشد و محتوای آموزشی یا ارزش افزوده‌دار در اختیار فالوورها قرار ندهید.

غرض این نیست که مثلا تمام مراحل کار خودتان را در محتواها بگویید یا برعکس، مطالب متفرقه بگذارید. باید در نظر بگیرید که فالوورها دنبال محتوای باارزش هستند. جدید بودن، جنبه آموزشی داشتن، به‌روزرسانی اطلاعات قبلی، ارائه اخبار جدید مرتبط با حیطه کسب و کارتان و… موضوعاتی هستند که مخاطبان شما می‌پسندند.

گذاشتن پست و استوری تنها با هدف فروش محصولات یا خدمات، باعث ریزش فالوور اینستاگرام می‌شود.

3- کم بودن کیفیت محتوا و افزایش احتمال کم شدن فالوور

نکته بعدی که می‌تواند باعث ریزش فالوور اینستاگرام شود، پایین بودن کیفیت محتواهای پیج شما است. در حالت عادی تعداد خاص محتوا و در زمان مشخص، باعث دیده شدن محتوا می‌شود.

اما شرط این که یک فالوور تمایل پیدا کند پست و استوری بعدی شما را نیز ببیند در گرو این است که تصویر خوبی از خودتان به او ارائه داده باشید. باید کیفیت محتوایی که می‌گذارید آنقدر مطلوب باشد که فالوورهایتان را ترغیب کند در پیج شما بمانند.

محتوای بی‌کیفیت وقت مخاطب را می‌گیرد. خودتان را جای او بگذارید! (مثل ما!)

4- گذاشتن محتوای متفرقه و بی‌ربط به کسب و کارتان نیز باعث ریزش فالوور می‌شود.

یک فالوور واقعی که با میل خودش شما را فالو کرده، قطعا یا به خدمات و محصولات شما نیاز داشته و یا به حیطه فعالیتتان علاقمند بوده. بنابراین طبیعی است که پس از گذاشتن محتوای غیر مرتبط با کسب و کارتان با ریزش فالوور مواجه شوید.

این که هر از گاهی برای تنوع سراغ موضوعی عمومی بروید و با هشتگ های متفرقه پیجتان را به افراد بیشتری نشان بدهید، بد نیست. اما اگر با تک تک مناسبت‌ها یا اخبار روز یک استوری بگذارید، خطر ریزش فالوور را به جان خریده‌اید.

مخصوصا اگر محتوای آن جانب‌دارانه باشد. (اگر هنگام دربی پایتخت یک استوری بگذارید و از استقلال حمایت کنید، تعدادی از پرسپولیسی‌ها شما را آنفالو می‌کنند و اگر حامی پرسپولیس باشید، درصدی از استقلالی‌ها ترکتان می‌کنند!) پس ترجیحا اخبار مربوط به کار خودتان را هدف در اولویت قرار دهید.

5- پاسخگو نبودن و نداشتن ارتباط با فالوورها باعث کم شدن میل آنها به دنبال کردن شما می‌شود. 

فرض کنید یک فالوور راجع به قیمت یک محصول و یا مشخصات جزئی آن سوالی از شما می‌پرسد. باید نهایتا تا 2 ساعت بعد جواب او را بدهید. شیوه درست پشتیبانی و ادبیات پاسخ‌دهی، وفاداری مشتری‌ را تضمین می‌کند.

چه در دایرکت و چه در کامنت‌ها، پاسخگو باشید و حضور فعال داشته باشید. نظرات مثبت و منفی را لایک کنید و پاسخ بدهید. یک طرفه بودن این ارتباط باعث ریزش فالوور می‌شود. یادتان باشد که هیچ ارتباط یک طرفه‌ای معنا و ثمره ندارد!

6-پیشنهاد خرید دادن به صورت مستقیم! یک اشتباه = ریزش فالوور اینستاگرام

فرض کنید یک پیج هر روز عکس یکی از محصولاتش را بگذارد و مستقیما بنویسد: این خودکار را از من بخرید. چند درصد امکان دارد از آن خرید کنید؟ چند روز بعد از این مدل پست گذاشتنش خسته می‌شوید؟

فالوورها به این دست محتواها که تبلیغ مستقیم دارند روی خوش نشان نمی‌دهند. ارائه یک محصول جدید کافی نیست. باید بگویید چه چیزی آن محصول را خاص کرده و ویژگی‌هایش را شرح دهید. به گذاشتن یک عکس از محصول بسنده نکنید.

محصولات مرتبط، خدمات پشتیبانی، آفرهای ویژه و موارد تکمیلی را در محتوای مربوطه بگنجانید تا کاربر دلیلی برای خریدن پیدا کند. خلاقیت نداشتن هم باعث می‌شود تکرار مطالب برای مخاطبان ملال‌آور شود و در نتیجه، با ریزش فالوور مواجه خواهید شد.

7- ارائه هویت ناقص: ریزش فالوورهای قبلی + عدم جذب فالوور جدید

هویت پیج شما را چه چیزی تعیین می‌کند؟ بایو، هویت تصویری شامل لوگو و کاور هایلایت‌ها و قاب محتواها، خود محتواها و کپشن‌ها، هشتگ‌ها، فالوورها و حتی فالوینگ‌ها.

این‌ها مواردی هستند که هنگام مرور یک پیج به چشم مخاطبین می‌آید. فرض کنید هزینه کرده و اقدام به خرید فالوور اینستاگرام نموده‌اید. در صورت مناسب نبودن بایو، مخاطب با فعالیت اصلی پیجتان آشنا نمی‌شود.

اگر هویت تصویری مناسب نداشته باشید، کمتر در ذهن مخاطب می‌مانید. چرا که خیلی از افراد حافظه تصویری قوی‌تری دارند. اگر محتوای منحصر به فرد و خاص خودتان را در پیج نگذارید، فرقی با پیج‌های دیگر ندارید و نهایتا، اثرات منفی فالوور فیک در میزان ایمپرشن پیج شما خودشان را نشان می‌دهند. (کلا فالوور فیک، ویرانگریِ چنگیز مغول را دارد! فالوور واقعی بخرید!)

رعایت نکردن این موارد نیز دلیل و علت ریزش فالوور اینستاگرام به شمار می‌رود و قطعا توجه به آن‌ها، بهترین کار برای جذب فالوور واقعی است.

این ها دلایل اصلی ریزش فالوور بودند. در ادامه اقدامات لازم برای نگه داشتن فالوور را ذکر می‌کنیم.

چگونه از ریزش فالوور جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از ریزش فالوور اینستاگرام به چند نکته ساده بستگی دارد.?

پیج کسب وکاری داشته باشید

حرفه ای کار کنید. شلخته و گنگ نباشید.

شما نشان دهنده یک برند هستید، هرچقدر هم که برند شما نوپا و کوچیک باشد باید برای این کسب وکار ارزش قائل شوید. جوری پیجتان را مرتب کنید که نشان دهد که برای جذب آمده اید نه برای داشتن یک پیج.

پیج حرفه ای شامل:

  • بایو مناسب
  • لوگو مناسب
  • نام مناسب
  • هایلایت های کاربردی
  • بیزینسی بودن
  • استفاده از دکمه تماس
  • فالوورهای واقعی

مقاله ساخت بیزینس اکانت اینستاگرام برای شما مفید خواهد بود. همچنین اگر نمیدانید که چگونه استوری های برگزیده خوبی را بسازید مقاله ایجاد هایلایت اینستاگرام را بخوانید.

محتوا مناسب

محتوای مناسب کاربر تولید کنید. محتوای مناسبی که از ریزش فالوور اینستاگرام جلوگیری می‌کند مشخصات زیر را دارد:

  • زمینه کاری مرتبط
  • کیفیت مناسب
  • اطلاعات به روز
  • اطلاعات کاربردی
  • یونیک بودن محتوا
  • استفاده از انواع محتوا
  • سرگرم کننده بودن
  • جذابیت ظاهری
  • تعامل با مخاطب

تعامل با کاربر

چیزی که باعث می‌شود مخاطب در پیج شما بماند، تعامل با آنهاست. زمانی که کاربر حس کند به او اهمیت می دهید دیگر شما را ول نخواهد کرد. اما تعامل چگونه ایجاد می‌شود:

  1. نظر سنجی در استوری
  2. نظر سنجی در کامنت ها
  3. پست های سوالات پرتکرار
  4. پاسخ به سوالات کاربران
  5. نشان دادن سلایق مختلف کاربران
  6. نشان دادن محصولات شما در منازل کاربران
  7. رضایتمندی مشتری

و در پایان

پس برای اینکه فعالیتی موفق و پر سود در این شبکه داشته باشید، تعادل را حفظ کنید. وقت کافی برای بهبود محتوا و تعامل با فالوورهایتان صرف کنید و از تبلیغات زیاد و پست‌های بیجا دوری کنید. بدین ترتیب می‌توانید فالوورهایتان را با صفحه خود همراه کنید و علاوه بر کسب درآمد، محیطی جذاب و سرگرم کننده برای آنها خلق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =