تولید محتوا، همان تولید عکس، ویدیو، صوت و متن است که به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده، نه تنها کاربران را به صفحه شما علاقه مند میکند بلکه سبب گسترش بیزینس تان نیز می شود. منظور از تولید محتوا در اینستاگرام هم ارائه همین محتواهای مناسب با شناخت درست مخاطب است.
کسب و کارها و افراد مختلف، با توجه به شرایط ویژه و توجه بسیار زیادی که در این بستر وجود دارد، همواره سعی میکنند با تولید محتوای باکیفیت بتوانند توجه مخاطبان را به خود جلب کنند.
اگر به اطرافتان نگاهی بیندازید متوجه میشوید که مردم زمان زیادی را در فضای مجازی میگذرد. شبکههای اجتماعی نظیر تلگرام، اینستاگرام، توییت فیسبوک و… به دلیل محتوای جذابی که دارند به طرز عجیبی در زندگی این روزهای مردم نفوذ کردهاند. اینستاگرام در حال حاضر تأثیرگذارترین شبکه اجتماعی است که بالغ بر 80 درصد مردم از آن استفاده میکنند و زمان بسیاری را پای گوشیهای خود صرف دیدن ویدئوها و عکسهای اینستاگرام میکنند. تولید محتوا در اینستاگرام مهمترین عامل برای جذب مخاطب و پیشرفت پیجهای اینستاگرام است.
باید تولید محتوا را در رأس برنامه های خود قرار دهیم
امروزه و در دنیای دیجیتالی که در آن قرار داریم، هر شبکه اجتماعی و رسانه میتواند به عنوان یک کانال بازاریابی عمل کند و هر کسب و کاری میتواند از ظرفیت بالای این کانال برای جذب مشتریان بیشتر استفاده کند. اما شرط نتیجه گرفتن بازاریابی، تولید محتوای خوب است. تولید محتوا برای اینستاگرام مستلزم شرایط و مواردی است و میتواند به شما تضمین دهد که بهترین نتیجه را از بازاریابی محتوایی در اینستاگرام بگیرید. با تولید محتوای هدفمند، کاربردی و کاربر پسند میتوانید از داشتن ابزاری قدرتمند در بازاریابی مطمئن شوید.
این را باید در نظر بگیرید که اینستاگرام مجموعه محتواهای تولید شده در صفحه شما را تجزیه و تحلیل میکند
مسیر جذب مخاطب را بشناسید
برای موفق شدن در اینستاگرام ابتدا باید هدف خود را مشخص و سپس مخاطب خود را بشناسید تا در نهایت بتوانید برند خود را به درستی معرفی کنید. تولید محتوا و تعامل بیشتر با مخاطبان آنها را در نهایت به مشتریان همیشگی تبدیل میکند.
همچنین باید رقبای خود را بررسی کرده تا ببینید چطور میتوان با الهام گرفتن از محتواهای دیگران و بدون کپی برداری از آنها، ایدههای خود را عملی کنیم. نکته قابل توجه اینجاست که با شناخت رقبا و فعالیتهای آنان متوجه میشویم که چه فعالیتهایی هست که تا به حال انجام نشده و میتواند برگ برنده ما در تولید محتوا و جلب توجه مخاطبان باشد.
راز فروش در اینستاگرام ماندگاری در ذهن مخاطب و شرط ماندگاری است
اگر میخواهید در اینستاگرام به یک فروشنده حرفهای تبدیل شوید و به دنبال قیمت تولید محتوا اینستاگرام هستید، راه را درست آمدهاید! چرا که اصلیترین شرط ماندگاری در ذهن مخاطب کلمات هستند؛ البته کلماتی که با هوشمندی کنار هم چیده شدهاند. محتوای شما علاوه بر محتوای متنی میتواند انوع دیگری از آن را در بر بگیرد؛ به عنوان مثال این محتوا میتواند تصویر،ویدئو و یا حتی پادکست باشد.
وجه اشتراک بین تمام این انواع محتوا این است که کمک میکنند شما به عنوان یک کسب و کار جایی در حافظه مخاطب داشته باشید. فراموش نکنید که کاربر حافظه کوتاهی دارد و ممکن است به محض دیدن محتوایی قویتر از محتوای شما، برندتان را کاملا به فراموشی بسپارد. بنابراین اگر دانش کافی را برای این کار ندارید، بهتر است بعد از تحقیق و اطلاع دقیق از قیمت تولید محتوا اینستاگرام از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
استراتژی محتوا
تولید محتوا برای هر پلتفرمی نیاز به تدوین استراتژی مناسب با هر کسب و کاری دارد. اینکه کار شما چیست و هدف نهایی شما از تولید محتوا چیست، میتواند مسیر و راه تولید را برای شما را مشخص کند. شما با فراهم آوردن تمامی این اطلاعات، استراتژی تولید محتوا برای خودتان تدوین میکنید تا بتوانید بر اساس آن به صورت منظم و حساب شده، تولید محتوا برای کسب و کار خود را انجام دهید.
چه چیزهایی را باید برای استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام رعایت کرد؟
داشتن استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام، یعنی برنامهریزی دقیق و داشتن برنامهای منظم برای انتشار محتوا. داشتن استراتژی به شما کمک میکند تا با نظم خاصی بتوانید محتوایی تولید کنید که هم باعث پیشرفت پیج و هم باعث افزایش مخاطبان شود.
• انتخاب موضوعات پیش از تولید محتوا
• اختصاص دادن زمان مناسب برای انتشار پستها
• ارتباط و تعامل با مخاطبان اینستاگرام با تولید محتوا تعاملی
نکته طلایی جهت تولید محتوای اینستاگرامی
اینستاگرام به عنوان یکی از شبکه های محبوب و محتوا محور شناخته شده است و فضای مناسبی برای محتوای شماست. اما چگونه عمل کنید تا در اینستاگرام رقبا را پشت سر بگذارید؟
فهرستی از ایده هایتان تهیه کنید؛ فراموش نکنید که تعداد صفحه های شخصی و یا کاری که برای هدف خاصی راه اندازی شده و بعد از مدتی با کمبود ایده برای اجرایی شدن آن هدف مواجه شدند، بی شمارند. انتخاب کنید که در چه حوزه ای می خواهید تولید محتوا کنید؛ اگر یک صفحه ی شخصی دارید و قصد دارید روزمرگی هایتان را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید، به یاد داشته باشید که اینگونه صفحات در اینستاگرام کم نیستند و شما باید محتوایی جذاب و قابل توجه به مخاطب ارائه دهید تا نظر آن ها را به خود جلب کند اما اگر صفحه کاری و بیزینسی دارید ، باید بدانید مردم از حوزه کسب و کار شما و خدماتتان چه انتظاری دارند تا بتوانید اطلاعاتی جامع و مفید در اختیارشان بگذارید.
با داشتن استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام هرگز شکست نمی خورید؛ اگر اقدام به تولید محتوایی بی کیفیت و ناکارآمد می کنید، شما اکنون یک صفحه اینستاگرامی دارید که قرار نیست سود چندانی به شما برساند!
بهترین ایده های اینستاگرام با توجه به نوع کسب و کار شما تعریف می شود.
باید مراقب محتوایی که بارگزاری می کنیم باشیم، زیرا :
هر عکسی که در اینستاگرام منتشر میشود هزاران حرف برای گفتن دارد و اگر این عکس با محتوا و کپشنی عالی همراه شود، میتواند شخصیت برند شما را نشان دهد، مخاطبان شما با موضوع درگیر و آنها را سرگرم کند و یا افراد را مجبور به اقدام کند.
همه ما میدانیم که اینستاگرام الگوریتمهای خاص خود را دارد که از این الگوریتم برای نشان دادن محتوای مناسب به مخاطبان استفاده میکند. یکی از مهمترین موارد در الگوریتم اینستاگرام، تولید محتوا است.
در واقع، اینستاگرام تولید محتوا و کپشنهای جذاب را به عنوان معیاری برای مقایسه کیفیت قرار داده است. به همین خاطر است که امروزه، نوشتن محتوای جذاب و مخاطب پسند برای پستهای اینستاگرام بسیار مهم شده است.
تقویم محتوایی در اینستاگرام داشته باشید
باید برای انجام هرکاری در اینستاگرام برنامه داشته باشید و همینطور مثل آوار روی سر فالوورهایتان خراب نشوید. برای آنکه بفهمید چه مدل محتوایی به درد پیج شما میخورد باید انواع مختلف محتوا را تست کنید تا ببینید چه مدل محتوایی بیشتر برای شما جواب میدهد، چه زمانی پست بزارید بهتر است و …
سپس باید یک تقویم محتوایی بسازید و طبق آن پیش بروید.
مزایای تقویم محتوایی اینستاگرام
• وقتتان تلف نمیشود
• به طور مداوم فعالیت میکنید
• کمتر اشتباه میکنید
• مناسبهای خاص را فراموش نمیکنید
• طبق استراتژی پیش میروید
تولید محتوا چه فرقی با تبلیغات دارد؟
تبلیغ پیامی یکطرفه است که به درستی به مخاطب منتقل میشود. یعنی پیامی مناسب، در زمان و مکان مناسب. هدف تبلیغات هم هرچیزی میتواند باشد؛ از یک محصول ساده تا تبلیغ یک حزب سیاسی یا حتی یک باور و عقیده.
تولید محتوا یکی از مراحل چرخه بازاریابی مبتنی بر محتوا است و روشی برای برقراری ارتباط دوطرفه و پایدار با مخاطب است. به طور کلی (نه همیشه) هدف تولید محتوا کسب درآمد مستقیم (از خود محتوا) یا غیر مستقیم (بازاریابی برای محصول یا خدمات) است.
تبلیغات بیشتر در مرحله آگاهی از قیف فروش موثر است اما تولید محتوا در مراحل پایینتر قیف فروش تاثیر بیشتری دارد.
برای مثال، ما با دیدن بیلبورد تبلیغاتی با برند یک آژانس مسافرتی فقط آشنا میشویم اما دنبال کردن شبکههای اجتماعی و تماشای کلیپهایی جذاب از جاذبههای گردشگری و نظر نوشتن زیر پستها ما را به برند وابسته میکند.
در این مقاله سعی کردیم که با مبحث تولید محتوا بصورت اجمالی آشنا شوید و در اینباره نکاتی را برشمردیم. اما این مقاله جزیی از کل بود و صرفا جهت دانستن پر اهمیت بودن تولید محتوا بود. در آینده با مقالات بیشتری در این زمینه و راه های تولید یک محتوای خوب و ضروریات آن صحبت خواهیم کرد.