تفویض اختیار + تست و چک لیست
هیچ گاه به کسی نگویید که چگونه کارها را انجام دهد. به آن ها بگویید که چه کاری انجام دهند و آن ها با نبوغ خود شما را متعجب خواهند کرد. برای موفقیت در کار، مفهوم تفویض اختیار و تفویض مسئولیت برای مدیران بسیار مهم است.
تفویض اختیار یا Delegation of Authority یکی از رایجترین واژهها در حوزه مدیریت است. لغت تفویض به معنای واگذاری است و زمانی که از تفویض اختیار صحبت میکنیم منظورمان این است که یک فرد، اختیار در یک اقدام یا یک تصمیم گیری را به فرد دیگری واگذار کند.
سه گام اصلی در فرایند تفویض اختیار
گام نخست این است که به طرف مقابل بگوییم دقیقاً چه فعالیتهایی به او واگذار شده و باید چه کارهایی را انجام دهد. مثلاً مدیر فروش به کارشناس فروش خود میگوید که وظیفهی راهاندازی یک غرفهی فروش در یک نمایشگاه بر عهدهی او گذاشته شده است و باید این کار را از صفر تا صد انجام دهد.
دومین گام این است که اختیارات لازم به فرد داده شود و دست او برای انجام فعالیتها باز گذاشته شود. اگر قرار است پروژهی راهاندازی یک غرفهی فروش بر عهدهی کارشناس فروش گذاشته شود، باید اختیار طراحی غرفه، خرید تجهیزات، پرداخت هزینهی کارگرها و انتخاب و استقرار فروشندگان در غرفه به او واگذار شود.
گام سوم تعیین معیارهای سنجش عملکرد و پاسخگویی است. اینکه فرد دقیقاً بداند نسبت به چه چیزی پاسخگو است و عملکردش بر اساس چه معیارها و شاخصهایی سنجیده میشود و چه خروجیای از کار او انتظار میرود. معمولاً مشکلات در تفویض اختیار زمانی به وجود میآیند که یک یا دو مورد از این گامها انجام نمیشوند.
آماده اید خودتان را به چالش بکشید؟! میزان مهارت تفویض اختیار شما چقدر است ؟ تست زیر به شما کمک می کند تا مهارت خودتان را ارزیابی نمایید