بیو اینستاگرام
بیوی اینستاگرام در واقع توضیحی با حداکثر ۱۵۰ کاراکتر است که زیر نام کاربری پروفایل شما نوشته میشود. البته بیو از دو بخش عکس و توضیحات تشکیل شده است. عکس پروفایل به دنبال کنندگانتان هویت و شکلتان را نشان میدهد و توضیح، بیان کننده تخصصتان است.
هدف از نوشتن بیو چه چیزی باید باشد؟
بیو اینستاگرام برای صفحههایی که متعلق به یک برند یا کسب و کار هستند اهمیت بیشتری دارد چرا که این صفحهها به وسیله بیو میتوانند فالوورهایی جذب کنند که ممکن است تبدیل به مشتریانشان شود و برای آنها درآمد به همراه داشته باشند. در صفحات بیزینسی، بیو اینستاگرام باید شامل اطلاعاتی باشد که میتواند منجر به تراکنش یک مشتری شود. به همین دلیل اغلب در بیو اینستاگرام صفحات بیزنسی اطلاعاتی همچون آدرس سایت، اطلاعات تماس و حتی آدرس محل کسب و کار نوشته میشود. علاوه بر همه این اطلاعات، بیو اینستاگرام صفحات بیزنسی باید شامل کلیدواژهها و هشتگهایی باشد که کسب و کار را در جایگاه اول جستجوی اینستاگرام نمایش دهد.
در قسمت بیو اینستاگرام چه چیزهایی باید وجود داشته؟
عکس پروفایل
نام شما و حساب کاربری
مهارتها
ادرس سایت
دسته کسب و کار
دکمه های دعوت به اقدام(تماس،ادرس،ایمیل)
پروفایل
بهترین تصاویر برای پروفایل، عکسهای پرتره هستند. هرچند این موضوع تا حد زیادی سلیقهای است اما اگر میخواهید تصویر شما نگاه مخاطب را به خود جلب کند بهتر است یک پرتره از چهره با نور روشن بگیرید. چهره شما جذابیت کافی را دارد و نیازی به پنهان کردن آن ندارید.
نام شما و حساب کاربری
1.نام
نام شما در این قسمت قرار میگیرد و این نام میتواند به هر زبانی نوشته شود. حتی میتوانید برای زیبایی بیشتر از فونتهای خاصی که برای اینستاگرام طراحی شده استفاده کنید و نامتان را در این قسمت بنویسید. در صورتی که کسی با این نام شما را در اینستاگرام سرچ کند، صفحه شما را خواهد یافت. بنابراین به کسب و کارها توصیه میکنیم از زبان فارسی برای نوشتن نام کسب و کارشان در این بخش استفاده کنند.
2-نام کاربری
نام کاربری هر کاربر فقط مختص به همان کاربر است. توسط این نام کاربری افراد میتوانند شما را در اینستاگرام به راحتی پیدا کنند و یا شما را در بخش کامنتها منشن کنند. نام کاربری شما حتما باید به زبان انگلیسی باشد. نام کاربری را در هنگام ساخت حساب کاربری در اینستاگرام تعیین میکنیم و سپس در صورت نیاز میتوانیم از همین بخش آن را تغییر دهیم.
مهارتها
بیو اینستاگرام بهترین مکانی است که شما میتوانید در آن تخصص خودتان را بیان کنید. برای این کار فقط کافی است که فهرستی از تخصصهای اصلیتان را بنویسید. حواستان به این باشد که بیو اینستاگرام محدودیت کاراکتر دارد. پس جمله ننویسید. همان تخصصها را با استفاده از یک کلمه اصلی بیان کنید؛ برای مثال اگر در حوزه تولید محتوا فعالیت میکنید فقط کافی است که کلمه «تولید محتوا» یا «تولید کننده محتوا» یا انگلیسی آن را یعنی «Content Writer» بنویسید. البته حتی میتوانید خدمات خود را هم معرفی کنید.
ادرس سایت
تنها یک محل در اینستاگرام وجود دارد که شما میتوانید مستقیماً لینک یک وبسایت را در آن قرار دهید و آن محل، بخش بیو است. پس بهتر است از این فضا هوشمندانه استفاده کنید.
دسته کسب و کار
قسمت دسته بندی که در زیر نام شرکت آمده است، مستقیما از دسته بندی که در صفحه فیسبوک تان تعیین کرده اید نمایش داده می شود. برای استفاده از این ویژگی باید اکانت اینستاگرام خود را به بیزینس تبدیل کنید. معرفی کردن خود به عنوان یک رستوران یا یک شخصیت معروف اجتماعی در قسمت پروفایل بسیار آسانتر از فضای با ارزش بیو می باشد.
دعوت به اقدام
1.تماس
راه دیگر برای نشان دادن اطلاعات تماس در پروفایل کاری تان افزودن یک شماره تلفن به این قسمت می باشد . هنگامی که کسی روی این گزینه کلیک می کند، فوراً برنامه مربوطه باز شده تا وی بتواند مستقیمآ با شرکت تماس بگیرید.
2.ادرس
اگر شما مالک کسب و کاری هستید که دارای دفتر کار خارج از فضای مجازی است با وارد کردن آدرس دفتر خود به مشتریان این امکان را می دهید تا به سادگی به شما دسترسی داشته باشند. وقتی که مشتریان روی این گزینه کلیک می کنند درخواست اجرای اپلیکیشن نقشه بر روی موبایلشان فعال می شود.
3.ایمیل
وارد کردن آدرس ایمیل در این بخش باعث ایجاد یک دکمهی ایمیل در پروفایل شما میشود. این دکمه در زیر تمامی اطلاعات دیگر قرار میگیرد. زمانی که مشتری بر روی دکمه ایمیل کلیک میکند، اینستاگرام او را به اپلیکیشن ایمیل موجود در تلفن همراه هدایت میکند.
استفاده از اموجی در بخش بیو
یکی دیگر از مزیتهای استفاده از اموجیها این است که کاراکترهای کمتری استفاده میکنند؛ مثلاً به جای نوشتن کلمه شماره تماس، میتوانید از اموجی تلفن استفاده کنید. با این کار در استفاده از کلمات صرفهجویی میکنید و میتوانید اطلاعات بیشتری به کاربران بدهید.
۳ نکته را در مورد اموجیها فراموش نکنید:
- از اموجیها در کنار کلمات استفاده کنید تا تاثیر بیشتری بر مخاطب بگذارید.
- از اموجیها برای خلاصهتر کردن متن استفاده کنید تا خواندن آن راحتتر شود.
- اموجیها باید با کسبوکارتان مرتبط باشند و به ارزش برند شما بیفزایند.
سعی کنید همیشه این سه نکته را رعایت کنید! اگر بدون استفاده از کلمات، از اموجیها استفاده کنید، فقط کاربر را گیج کردهاید و تنها بخش بیو اینستاگرام را که میتواند یک محیط عالی برای تبلیغ، افزایش ترافیک سایت و برندسازی است، از دست دادهاید. همیشه سعی کنید از شبکههای اجتماعی بیشترین بهره را ببرید تا روز به روز کسبوکارتان بهبود پیدا کند! همچنین باید توجه داشته باشید که از اموجیهای یکسان استفاده نکنید؛ هزاران اموجی در اختیار شما هستند! از اموجیهای مختلف استفاده کنید تا کاربران با سلیقههای متفاوت هم بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند.
اهمیت کوتاهنویسی در آموزش نوشتن بیو اینستاگرام
در آموزش نوشتن بیو اینستاگرام به اهمیت حرفهای بودن آن اشاره کردیم. برخی معتقد هستند که استفاده از یک بیوی کوتاه، انتقال پیام به مخاطب را راحتتر میکند و وی را با هدف اصلی پیج آشنا میکند. به طور مثال برخی به طور کوتاه به اصل بودن پیج اشاره میکنند و یک لینک از سایت یا تلگرام خود وارد میکنند.
به طور مثال بیوی برند گوچی بسیار ساده است و شامل یک ایموجی میباشد. در صورتی که یک بیوی خلاصه و کوتاه داشته باشید، حرفهای بودن و عدم نیاز به توضیحات بیش از حد به مخاطب را یادآور میشوید.
درج شعار تبلیغاتی
رخی از شرکتها یا سازمانها دارای یک شعار مخصوص به خود هستند. بنابراین آنها از این شعار در بیوی خود استفاده میکنند. این کار باعث میشود که مخاطب سریعا شما را بشناسد. استفاده از جملات کوتاه برای معرفی برند هم کار خوبی است.
درج ساعت کاری در آموزش نوشتن بیو اینستاگرام
اگر لازم است که کاربر برای موارد خاصی با شما تماس بگیرد یا به دفتر مراجعه کند، ساعت کاری خودتان را وارد کنید. اگر دارای یک مغازه، شرکت یا هر دفتر اداری هستید و در کنار آن یک اکانت اینستاگرام هم ایجاد کردهاید، حتما ساعت کاری خود را درج نمایید.
سخن اخر
با رعایت نکاتی که در بالا بررسی کردیم، به راحتی میتوانید یک بیو اینستاگرام جذاب و موفق داشته باشید. البته حتماً نباید پروفایل اینستاگرام شما ثابت باشد؛ هر از گاهی میتوانید آن را بروزرسانی کرده و ایدههای خلاقانه دیگری برای افزایش جذابیت آن استفاده کنید. سادهترین مورد تغییر اموجیها است که تغییر زیادی هم در بیو صفحه خود نمیدهید. با تغییر بیو اینستاگرام و بهینهسازی آن، کسبوکار شما (حداقل در بخش بازاریابی اینستاگرام) متحول میشود و میتوانید کسبوکار موفقتری داشته باشید.