بازاریابی اجازه ای

بازاریابی اجازه ای

زمان مطالعه: 4 دقیقه

 

بازاریابی اجازه‌ای یکی از تکنیک‌های مدرن و غیرسنتی برای معرفی و تبلیغ محصولات به مخاطبین از طریق کسب رضایت آن‌ها است.

دقیقاً یک بازاریابی دیگر وجود دارد که نوع برعکس این مدل بازاریابی است که در ادامه آن را نیز معرفی می‌کنیم.

پس اگر بخواهیم بازاریابی اجازه‌ای را خیلی ساده تعریف کنیم باید اینطور بگوئیم که به ارائه تبلیغات (به ویژه تبلیغات اینترنتی) و معرفی محصولات و سرویس‌های یک کسب‌وکار به مشتریان با کسب اجازه آن‌ها به این منظور بازاریابی اجازه‌ای گفته می‌شود.

درواقع معرفی محصولات یک تجارت به مشتریان در صورتی که خود مشتریان به انتخاب و رضایت خودشان این اجازه را به آن تجارت بدهند، بازاریابی Permission Marketing می‌باشد.

مزایای بازاریابی اجازه‌ای

برشمردن همه مزایای بازاریابی اجازه‌ای و بررسی ابعاد مختلف آن‌ها، در قالب یک گفتار کوتاه ممکن نیست؛ بااین‌حال مهم‌ترین مزایای این تاکتیک را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:

  • احترام بیشتر به مخاطبان و متعاقباً ایجاد تصویر بهتر از برند
  • ایجاد اشتیاق در مخاطبان برای کسب اطلاعات بیشتر
  • بهبود کیفیت سرنخ‌های فروش و افزایش احتمال تبدیل آن‌ها به خریداران واقعی
  • انتخاب بهترین روش مواجهه با مخاطبان با در نظر گرفتن سبک تعاملی آن‌ها
  • امکان سفارشی‌سازی هر چه بیشتر فرایند معرفی محصول یا خدمت
  • مدیریت بهتر هزینه‌ها
  • برقراری روابط عمیق با مشتریان
  • ایجاد وفاداری در مشتریان

هنگام استفاده از بازاریابی اجازه‌ای بهتر است چه نوع محتوایی ارسال کنیم؟

در اینجا چند مورد را برای شما آورده‌ایم:

۱.تبلیغات

در طی یک رویداد تبلیغاتی که منحصر به علایق مشتری است اعلان‌هایی را به مشترکان ارسال کنید.

۲.قدرت عضویت

مشترکان خود را در به اشتراک گذاشتن پیشنهادهایی که فقط مربوط به اعضا است تشویق کنید.

۳.خبرنامه

مشترکان را از آخرین به روزرسانی‌ها یا تغییراتی که در محصول شما وجود دارد در یک خبرنامه مطلع کنید.

به همین ترتیب، ارسال مطالب غیرمرتبط با آنچه مصرف‌کنندگان برای آن ثبت‌نام کرده‌اند می‌تواند آن‌ها را به سمت عدم پذیرش سوق دهد.

انواع بازاریابی اجازه ای

می‌توانید این روش را به دو بخش تقسیم کنید:

  • آشکار (Explicit)

شما زمانی از مدل آشکار بازاریابی اجازه ای استفاده می‌کنید، که بخواهید با مشتریان احتمالی ارتباط جدیدی برقرار نمایید.

مثلا مشتریان برای دریافت خبرنامه و مطالب وبلاگ در سایت شما ثبت‌نام می‌کنند.

اینجا آن‌ها با رضایت قلبی به شما می‌گویند که می‌خواهند در مورد فعالیت‌های شما بیشتر بدانند.

مدل آشکار بازاریابی اجازه‌ای به شما در درک روانشناسی مشتری و چیزهایی که از شما می‌خواهد کمک می‌کند.

  • ضمنی (Implicit)

این مدل به شما کمک می‌کند ارتباط حال حاضر با مشتریانتان را تقویت کنید.

با مدل ضمنی بازاریابی اجازه ای، در طول سفر مشتری و ارتباط با برند، مشارکت بیشتری با آن‌ها دارید.

مثلا، به آن‌ها پاداش یا پیشنهادهای ویژه بدهید؛

به گونه‌ای عمل کنید، که مشتریانتان احساس با ارزش بودن کنند.

به این ترتیب برای خریدهای بعدی هم نزد شما باز می‌گردنند.

ابزار های مناسب بازاریابی اجازه‌ ای چیست؟

در این مرحله به معرفی یکسری از ابزارها برای بازاریابی اجازه ای میپردازیم. اگر در تمامی بازاریابی های دیجیتال مارکتینگ به ابزار های کاربردی نیازمندید حتما مقاله بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

1.ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

یکی از ابزارهیا بسیار مهم و پرقدرت در بازاریابی اجازه ای استفاده از ایمیل مارکتینگ است. خیلی راحت با ارسال ایمیل و محتوای مناسب برای کاربران در مرحله اول از آن ها کسب اجازه نمایید و پس از اینکه رضایت کاربر را دریافت کرده اید به ارسال مابقی ایمیل ها به جامعه هدف منتخب اقدام کنید.

متاسفانه برخی از کسب و کار ها با خریدن بانک های ایمیل نامناسب و منسوخ شده، شروع به ارسال ایمیل انبوه میکنند و چون رضایت کاربران را به همراه ندارند در آخر اظهار میکنند که ایمیل مارکتینگ روشی کاربردی نیست.

برای کسب موفیت در ایمیل مارکتینگ و تولید محتوای مناسب در این زمینه حتما مقاله ایمیل مارکتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.

2. بازاریابی پیامکی یا اسمس مارکتینگ

بازاریابی پیامکی نیز همواره شباهت زیادی به ایمیل مارکتینگ دارید و برای کسب رضایت مشتری می توانید از آن استفاده کنید.

در سیستم ارسال انبوه عملا بازاریابی اجازه ای بی معنا می شود، زیرا شما با دریافت بانک اس ام اس و با طراحی یک متن به ارسال پیامک جمعی می پردازید، اگر میخواهید به بالاترین نرخ تعامل با مشتری برسید حتما در اس ام اس مارکتینگ از بخش بازاریابی پیامکی استفاده نمایید.

بازاریابی پیامکی یکی از راه های سریع مکاتبه با مشتری است. زیرا تلفن همراه مشتری ها همواره در دسترس است و اینکه حتی نیازی به اینترنت ندارد.

3.پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن یکی از مواردی است که شما میتوانید برای اپلیکیشن و یا سایت های خود پیاده سازی کنید. به طوری که اخبار، اطلاعیه،کد های تخفیف و… را از طریق پوش نوتیفیکیشن برای کاربران ارسال نمایید.

این یک سیستم مفید است و اکثر کاربران از آن استقبال میکنند ولی سعی کنید حتما از طریق بازاریابی اجازه ای از کاربر کسب اجازه نمایید و سپس به ارسال پوش نوتیفیکیشن اقدام کنید.

4. رسانه های اجتماعی

شما در رسانه های اجتماعی هم میتوانید بازاریابی اجازه ای را به کار ببرید. بدین صورت که اگر میخواهید در اینستاگرام پست و استوری های زیادی بگذارید از کاربران خود سوال کنید و نظر آن ها را بپرسید در این صورت شما به کسب رضایت مخاطبین می پردازید

بازاریابی شبکه های اجتماعی را حتما در کسب و کار خود به کار ببرید.

نتیجه‌گیری

کاربران دیگر مجبور به بررسی یک محتوای خاص نیستند و می‌توانند هر چیزی را که دوست داشتند ببینند و بخوانند. پس باید با محتوایی ارزشمند آن‌ها را مجذوب کسب و کار خود کنیم تا با میل و رضایت خودشان از ما بخواهند محصولات خود را به آن‌ها معرفی کنیم.

در حال حاضر مشاغل گوناگونی از قبیل مدیر بازاریابی از این سبک استفاده می‌کنند. بازاریابی اجازه‌ای در واقع بازاریابی مدرن شناخته می‌شود و با تمرکز بر آن می‌توانید تحولی بزرگ در فروش خود ایجاد کنید. نظر شما چیست؟

آیا تاکنون از این سبک بازاریابی در کسب و کار خود استفاده کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما و کاربران زیر همین پست به اشتراک بگذارید. یکی از انواع رایج و متداول این نوع بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − سه =