بازاریابی شبکه های اجتماعی

مقدمه

امروزه شاهد ظاهر شدن اشکال و انواع مختلفی از بازاریابی در دنیای مدرن امروز هستیم و شبکه‌های اجتماعی یا به تعبیری دیگر سوشال مدیا ها، پس از پیدایش اینترنت توانسته‌اند تقریبا تمام مردم جهان را درگیر خود کنند

و بر طبق آمارها مشخص شده که از هر ۴ انسان روی کره زمین، یک نفر به فیسبوک متصل است! شاید حتی بتوان فیس بوک را به کشوری مستقل تعبیر کرد که پرجمعیت‌ترین کشور دنیاست.

ست گادین که یکی از پیشگامان عرصه بازاریابی در جهان به حساب می‌آید بر این باور است که بازاریابی محتوا، تنها شکلی از بازاریابی است که در دنیای امروز باقی مانده است

و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا سوشیال مدیا مارکتینگ یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین انواع بازاریابی محتوا است.

در این مقاله قرار است بدانیم که یک بازاریاب شبکه‌های اجتماعی یا سوشیال مدیا مارکتر دقیقاً چه کار می‌کند و با چه اقداماتی مخاطب را به سوی خودش می‌کشاند.

 

سوشیال مدیا مارکتینگ چیست؟

Social Media Marketing یا بازاریابی رسانه های اجتماعی عبارت است از تولید محتوا در جهت تبلیغ و توزیع کسب‌ وکار و محصولات آن، روی پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی و وب ‌سایت‌های موجود برای تبلیغ محصولات یا خدمات یک برند استفاده می‌کند.

در واقع شکلی از بازاریابی دیجیتال است که از شبکه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی بستری هستند

که بازاریاب از طریق آن می‌تواند با مخاطب یا مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کند، نظرات، پیشنهادها و انتقادهای آن‌ها را بشنود و اجتماع خاص خودش را از این راه بسازد.

در خلل بازاریابی رسانه‌های اجتماعی یا SMM باید مخاطب خود را درست بشناسید و بر اساس نیازها و دغدغه‌های آنان محتوا تولید کنید و با آن‌ها به تعامل بپردازید تا با شما و برندتان مشارکت کنند.

استراتژی شما در فعالیت با هر شبکه اجتماعی باید متفاوت باشد و محتوای منحصربه‌فرد شما باید مختص هر پلتفرم تهیه شود و به شما کمک کند نرخ تبدیل و آگاهی بخشی خود را افزایش دهید.

SMM یا سوشیال مدیا مارکتینگ فعالیت‌های زیر را دربرمی‌گیرد:

  • حضور یافتن در شبکه‌های اجتماعی
  • افزایش آگاهی از برند
  • تعامل با مشتریان کنونی و مشتریان بالقوه از طریق تولید محتوای ارزشمند و جذاب
  • هدایت کردن ترافیک واقعی و ارگانیک به سمت وب‌سایت

 

سوشال مدیا مارکتر کیست؟

می‌دانند که در دنیای امروز این شبکه‌ها و رسانه‌ها چه غوغایی برپا کرده‌اند سوشال مدیا مارکتر یا مدیر شبکه‌های اجتماعی بودن یکی از مشاغلی است که این روزها همه کسب‌وکارها باید از آن بهره‌مند شوند تا به موفقیت در شبکه‌های اجتماعی نزدیک شوند.

امروزه بخش زیادی از زمان مردم در ایران و سایر کشورهای جهان صرف حضور در شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک، یوتیوب، پینترست و غیره می‌شود

و به همین خاطر اگر بتوانیم خدمات و محصولاتمان را در این شبکه‌ها معرفی کنیم می‌توانیم خیلی راحت مشتریان را با برند و محصولات خود آشنا کنیم و فروش خود را به شکل قابل توجهی بالا ببریم.

سوشیال مدیا مارکترها یا بازاریاب‌های شبکه‌های اجتماعی، افرادی خلاق هستند که به خوبی می‌دانند چگونه باید طراحی کنند و بنویسند و مخاطب را به خود جذب کنند.

این افراد بسیار مردمی و اجتماعی هستند، آن‌ها به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توانند عکس‌العمل‌هایی سریع و صحیح بدهند. آن ها استفاده از شبکه‌های اجتماعی را در اولویت قرار می‌دهند.

سوشال مدیا مارکترها افرادی استراتژیک هستند که می‌توانند طبق برنامه‌ریزی عمل کرده و در مواقع لزوم بحران‌ها را مدیریت کنند.

آن‌ها در حال تعیین استراتژی‌ها، اجرای آن‌ها، اندازه‌گیری، گزارش‌دهی و آموختن کمک می‌گیرند تا تحلیل صحیحی از برنامه خود داشته باشند.

وظیفه سوشال مدیا مارکتر این است که بر اساس نیازها و اهداف برند و با مشخص کردن شاخص‌های کلیدی ارزیابی، استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را ایجاد و اجرا کند و نهایتا میزان بازگشت سرمایه را مشخص کند.

 

چرا سوشال مارکتینگ امروزه بسیار مهم و مورد توجه است؟

همانطور که در اول مقاله اشاره کردیم دنیای اینترنت تمامی جهان را تحت تاثیر مستقیم خودش قرار داده است و با ورود سوشال ها به این دنیا شوکی دوباره به بازار یک نواخت اینترنت وارد شد

و باعث شد که تمامی مردم جهان یک تجربه ی هیجان انگیز و جدید را از دنیای اینترنت تجربه کنند.

همین تجارب جدید در دنمیای بیزینس ها نیز وارد شد باعث شد که کسب و کارها هم به این حوزه علاقه مند شوند و آن را فرصتی برای حضور و رشد کسب و کار خود بیابند

در اینجا 7 دلیل را به شما خواهیم گفت که چرا شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی بر روی کسب و کار شما دارند و بسیار مورد توجه عموم مردم قرار گرفته اند

  • ایجاد آگاهی در بین مردم:

شما به طور کاملا مجانی می توانید با ایجاد روابط درست و استراتژیک با مردم موجب علاقه مندی و فروش محصولات و کالاهای خود شوید.

  • ایجاد اجتماعی از افراد وفادار به برند:

مردم دوست دارند بخشی از کسب و کاری باشند که در حال ساخت یک اجتماع پرشوراز افرادی با یک سلیقه و یک نظر هستند،

باشند مثلا اجتماعی بسازید که رابطه ی عاطفی بین شما و مشتری هایتان ایجاد کند؛ این روش برای موفقیت طولانی مدت شما هم بسیار مهم است.

  • بهبود خدمات به مشتری ها:

رسانه های اجتماعی منبع فوق العاده ایی از بازخورد ها هستند و به مشتری ها کمک می کنند تا با یکدیگر و با شرکت شما ارتباط برقرار کنند و این مورد میتواند به شما کمک کند که خدمات خود به مشتری هایتان افزایش بدید و از سوی دیگر اعتماد ایجاد کنید.

  • افزایش دسترسی های دیجیتالی:

فعالیت شما در شبکه های اجتماعی میتواند حضورآنلاین شما در اینترنت را  افزایش بدهد و به دلیل دسترسی اکثر افراد به شبکه های اجتماعی شما نیز بیشتر مورد دید و توجه قرار بگیرید

زیرا که این شبکه ها قابلیت اشتراک گذاری مطالب را دارند و اغلب افراد نیز با هم  در ارتباط هستند.

  • افزایش رتبه ی سایت شما در گوگل:

رسانه های اجتماعی یک مولد قدرتمد هستند و مدام باعث می شوند که میزان بازدید و ترافیک وب سایت شما بالاتر برود و زیرا که موتور های جست و جو، محتوای شبکه های اجتماعی را بازتاب می کند.

  • افزایش فروش و به دست آودن مخاطبان جدید:

با گوش دادن به حرف مشتریان در فضای مجازی میتواند نیاز های خاص آنان را شناسایی و سپس برطرف کنید.

این مورد به تنهایی می تواند مشتریان قبل را وفادار تر و تعداد مشتریان جدید شما را به راحتی افزایش دهد.

  • کاهش هزینه های اولیه ی بازاریابی:

در مقایسه با روش های سنتی مثل بازاریابی کاغذی هزینه ی بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای هر کسب و کاری مناسب است و با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی مجانی و رایگان هستند،

به راحتی میتوانید در آنها فعالیت کنید و از ایجاد هزینه های اضافی جلوگیری کنید.

نتیجه گیری:

با توجه به تعریفی که از سوشال مدیا مارکتینگ به شما ارائه کردیم و تاثیرات سریعی که دنیای اینترنت و شبک های اجتماعی بر سبک زندگی و حال عمومی مردم داشته است،

اکثر مردم اینترنت ، فعالیت در شبکه های اجتماعی را بخشی از زندگی روزمره ی خودشان تلقی می کنند

و با در نظر گرفتن 7 مزیتی که در بالا به آن اشاره شد می توان گفت که حضور در اینترنت و فعالیت در شبکه های اجتماعی می تواند شما و برندتان را به بخش جدا ناپذیری از زندگی روزمره ی مردم تبدیل کند

و در نهایت تعداد مشتری و فروش کسب و کارتان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =